مقایسه دوزهای مختلف پروپوفول برای القای بیهوشی براساس پایش BIS

پیام:
چکیده:
مقدمه
پروپوفول داروی هوشبر وریدی جدیدی است که در ترکیب با یک داروی مخدر کوتاه اثر به کار برده می شود و به عنوان روش بیهوشی کامل داخل وریدی(TIVA) معرفی شده است. استفاده از پایش گر BIS (bispectral index) روش قابل اعتمادی برای اندازه گیری عمق بیهوشی، وضعیت خواب و تعیین مقدار داروی مورد نیاز حین بیهوشی است.
هدف
مقایسه دوزهای مختلف پروپوفول برای القای بیهوشی بر اساس پایش BIS
مواد و روش ها
این مطالعه روی 45 بیمار ASA کلاس 1 و2 کاندید عمل جراحی ساق صورت پذیرفت. بیماران به صورت کاملا تصادفی در سه گروه A با mg/kg 1، گروهB با mg/kg 5/1 و گروه C باmg/kg 2 پروپوفول تحت القای بیهوشی قرار گرفتند. از رمی فنتانیل با دوز mcg/kg/min 5/0 به عنوان داروی کمکی مخدر استفاده شد. بیماران با استفاده از پایش BIS در برقراری سطح ایده ال50-60، میانگینBIS در سه گروه تحت بررسی قرار گرفتند. در ادامه بیماران از نظر بروز هایپر تانسیون، تاکی کاردی، برادی کاردی، وجود حرکت حین لوله گذاری، ظهور علایم اتونوم تحت بررسی قرار گرفتند.
نتایج
میانگین سطح BIS در گروه A (85/9±8/58)، در گروه B(55/6± 2/50) و در گروه C(65/5±44)، بوده در مقایسه میانگین سطح BIS در سه گروه،گروه A با دو گروه B و C بشکل معنی داری متفاوت بود p=0/009. اما گروه های B و C تفاوت آماری معنی داری نداشتند.
سطح ایده آل BIS در گروه B,7/66%، در گروه A, 40% و گروه C 20% تعیین شد که در سه گروه تفاوت معنی داری را داشت (p=0.034). افزایش فشارخون به دنبال لوله گذاری در گروه A، 3/33%، گروه B,7/6% بود در گروهC افزایش فشار خونی دیده نشد و تفاوت معنی داری بین سه گروه، وجود داشت(p=0/018). در مورد نیاز به تکرار پروپوفول تفاوت معنی داری وجود داشت(P < 0/001). در گروه A نیاز به تکرار پروپوفول در 40درصد موارد وجود داشت و در دو گروه B و C نیاز به دارو دیده نشد. در مورد تاکی کاردی، برادی کاردی و افت فشار خون، وجود حرکت حین لوله گذاری و ظهور علایم اتونوم تفاوت معنی داری در سه گروه دیده نشد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد گروه A به دلیل نرسیدن به سطح ایده آل بیهوشی از نظر BIS و نیاز به تکرار پروپوفول و بروز بیشتر فشار خون مناسب نیست و در عین حال با توجه به بهترین سطح BIS در گروه B و نداشتن هیچ مزیتی در گروه C نسبت به B نیاز به تکرار پروپوفول برای رسیدن به سطح مطلوب BIS می توان نتیجه گرفت که گروه B با مقدارپروپوفول mg/kg5/1، بهترین مقدار برای رسیدن به سطح دلخواه BIS همراه با رمی فنتانیل با دوز ذکر شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
88
لینک کوتاه:
magiran.com/p538706 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!