ماجرای دین پزوهی در جهان اسلام

نویسنده:
چکیده:
دین، به عنوان یک روش یا منش، همواره به شکل های گوناگون مورد توجه و دقت پیروان و مخالفان خود قرار گرفته است و هر یک از آنان براساس الگو یا دیدگاه خاصی که درباره آن داشته، در اوصاف و خصایل یا حسنات و آفات آن نظری افکنده و در حد توان و امکان خود، لایه ها و زوایایی از آن را بررسی کرده اند.
به طور قطع منظور از بررسی و نظرافکنی در جوانب و جلوه های مختلف دین، همیشه و در مورد همه افراد، به معنای یک پژوهش دانشگاهی منظم و دارای روش و چارچوب خاص و مشخصی نیست؛ بلکه تقریبا می توان گفت که میزان درک از دین و معارف آن از یک سو و قدرت این معرفت در ساماندهی نحوه تعامل با دین، هرچند به صورت اجمالی و مختصر مورد نظر است. به این معنا، دین پژوهی یا تامل و تفکر درباره ارکان و زوایای دین، امری است که قدمتی همپای خود دین و معارف دینی دارد و از این لحاظ نمی توان آن را نوپیدا و مربوط به دوران جدید تلقی کرد. با این حال انقلاب سرسام آوری که در چند قرن اخیر در سراسر جهان، به ویژه در جغرافیا و اقلیمی که غرب خوانده می شود، رخ داد، در این حوزه نیز مانند بیشتر قلمروهای دانش و معرفت وحتی رفتار و سلوک و به طریق اولی در جهان بینی و دیدگاه بشری تاثیر نهاد
زبان:
فارسی
در صفحه:
154
لینک کوتاه:
magiran.com/p540385 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!