تشخیص سریع و اختصاصی سالمونلا تیفی موریوم با استفاده از روش واکنش زنجیره ای پلیمراز- الایزا (PCR_ELISA)

پیام:
چکیده:
هدف

سالمونلا تیفی موریوم یکی از بیماری زاهای مهم غذایی است که باعث ایجاد گاستروانتریت می شود. در این تحقیق روش PCR-ELISA برای شناسایی سالمونلا تیفی موریوم به کار گرفته شده است.

مواد و روش ها

ژن rfb، که مسئول بیوسنتز آنتی ژن O از لیپوپلی ساکارید باکتری است، به عنوان توالی هدف انتخاب گردید. آغازگرهای تعیین شده منجر به تکثیر قطعه 882 جفت بازی برای گونه سالمونلا تیفی موریوم شد. نمونه های غذایی آلوده به باکتری سالمونلا تیفی موریوم و همچنین نمونه های بالینی و گونه های استاندارد مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت. محصول PCR به طور تصادفی با دیگوکسی ژنین نشان دار و به کف ظرف های دارای استرپتواویدین منتقل و به روش الایزا و با استفاده از آنتی بادی ضد دیگوکسی ژنین مورد بررسی قرار گرفت. از کاوشگر داخلی نشان دار با بیوتین نیز برای تایید محصول PCR استفاده گردید.

نتایج

اختصاصی بودن روش با بررسی 20 نمونه سالمونلا و 6 نمونه غیر سالمونلا ارزیابی شد که فقط نتایج گونه تیفی موریوم مثبت و بقیه گونه ها منفی بود. الایزا دقت و حساسیت روش PCR را تا حدود 1000 برابر افزایش داد.

نتیجه گیری

روش ارائه شده در این تحقیق با توجه به طولانی بودن روش های مرسوم کشت، برای تایید وجود باکتری در نمونه های بالینی و غذایی می تواند یک شیوه تشخیصی حساس و کارآمدی برای شناسایی و غربالگری سالمونلا تیفی موریوم باشد. روش حاضر در غربالگری های وسیع با توجه به حساسیت بالا می تواند ضمن تشخیص اختصاصی تر، جایگزین خوبی برای PCR باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p543346 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!