مقایسه پروموتر ژنهای همانندسازی (16 و 52) دو سوش Dumas و Oka ویروس آبله مرغان و زونا (VZV)

پیام:
چکیده:
هدف
تحقیقات انجام شده عفونت زایی متفاوتی را در شرایط آزمایشگاه in vitro برای دو سوشVZV بنامهای Dumas و Oka نشان داده است. تاکنون عفونت زایی قابل توجهی برای سوش Dumas در آزمایشگاه مشاهده نشده، در حالی که سوش Oka در همین شرایط عفونت زایی مناسبی داشته است. یکی از دلایل تفاوت، می تواند بیان ضعیف ژنهای همانند سازی سوش Dumas نسبت به سوش Oka به علت تفاوت در توالی پروموتر این ژنها باشد.
مواد و روش ها
در این تحقیق تفاوت توالی پروموترها و تاثیر آن در رونویسی و بیان در برخی از ژنهای همانندسازی (ژن 16 و 52) به روش اندازه گیری بیان ژن گزارشگر بررسی شده است. باتوجه به توالی ژنوم (Dumas) VZV 2 جفت آغازگر برای تکثیر پروموتر ژنهای 16 و 52 طراحی گردید. به وسیله این آغازگرها ناحیه تقریبی پروموترهای ژنهای 16و52 در سوشهای Dumas و Oka با روش PCR تکثیر شد و پس از تعیین توالی در ناقل حاوی ژن گزارشگر Lacz وارد شد و مقایسه قدرت بیان پروموتر ها در سلول 7Huh بعد از ساخت این مولکولهای نوترکیب به روش اندازه گیری آنزیم بتا گالاکتوزیداز حاصل بررسی شد.
نتایج
مقایسه مولکولهای نوترکیب ژن52 نشان داد قدرت پروموتر سوش Oka حدود 4 بار بیشتر از قدرت پروموتر همین ژن در سوش Dumas می باشد. همین طور با ورود همزمان ناقل حاوی ترانس اکتیواتور (62IE) و مولکولهای نوترکیب به سلولهای 7Huh پروموتر ژن 52 سوش Oka نسبت به پروموتر سوشDumas نسبت به حالت پایه 4 بار بیشتر متاثر گردید. در بیان ژن گزارشگر به وسیله پروموترهای ژن 16، دو سوش تفاوت چندانی مشاهده نشد. تعیین توالی نوکلئوتیدی ناحیه تکثیر شده ژن 52 نشان داد که دو سوش Dumas و Oka در3 نقطه متفاوت می باشند. در حالی که در ناحیه تکثیر شده ژن 16 تفاوتی بین دو سوش مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری
بنابراین معلوم گردید پروموتر ژن 52 سوش Oka به دلیل جهش 4 مرتبه فعالتر از این پروموتر در سوش Dumas می باشد که احتمالا در عفونت زایی سوشOka مؤثر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p543358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!