محیط کشت باکتک یک روش موثر برای جدا کردن میکروارگانیسم ها از نواحی استریل بدن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های عفونی از معضلات بهداشتی در تمام دنیا به ویژه جوامع در حال رشد بوده و تشخیص سریع عفونت و میکروارگانیسم عامل آن نقش عمده ای در درمان بیماران دارد. سیستم باکتک یک روش کشت سریع است.
روش بررسی
در این مطالعه مشاهده ای- توصیفی با روش نمونه گیری مستمر و آسان 262 نمونه تهیه شده از مایعات استریل بیماران بستری در بخش های داخلی و اطفال بیمارستان رسول اکرم (ص) مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
کشت 72 نمونه (5/27%) مثبت بود که 32 مورد (2/12%) فقط به روش باکتک و چهار مورد (5/1%) فقط به روش معمولی و 36 نمونه (7/13%) با هر دو روش مثبت بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (003/0p=). مقایسه دو محیط بر حسب محل مثبت شدن نمونه در خون معنی دار بوده (02/0p=) ولی در مایعات دیگر معنی دار نبود. میزان کشت مثبت در مواردی که مصرف همزمان آنتی بیوتیک وجود داشته است در دو روش باکتک و معمولی متفاوت نشان داده شد (001/0p<). میانگین زمان مثبت شدن کشت در روش باکتک 88/5+5/17 ساعت و در روش معمول 98/13+36/62 ساعت بود. آلودگی در روش باکتک چهار مورد و در روش معمول دو مورد بود که اختلاف آماری بین آنها معنی دار نبود.
نتیجه گیری
محیط کشت باکتک در جدا کردن میکروارگانیسم ها از مایعات استریل بدن به خصوص از خون موفق تر از روش معمولی بوده و در هنگام مصرف همزمان آنتی بیوتیک روش مناسب تری محسوب می شود همچنین قادر است در زمان کوتاه تری جداسازی ارگانیسم ها را انجام دهد. استفاده از این روش امکان تشخیص سریع و درست عامل عفونت را مقدور می سازد و زمان بستری در بیمارستان را کوتاه تر می کند
زبان:
فارسی
در صفحه:
305
لینک کوتاه:
magiran.com/p546076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!