بررسی عملکرد دیاستولیک بطن راست در افراد مبتلا به فشار خون با استفاده از روش Pulse tissue Doppler

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
به طور سنتی عملکرد قلب برروی عملکرد سیستولیک متمرکز بود در حالی که فانکشن دیاستولیک در درجه دوم اهمیت قرار داشت. در سال های اخیر مشخص شده که عملکرد دیاستولیک نقش مهمی در مورتالیتی و موربیدیتی قلبی دارد. فشار خون سبب اختلال عملکرد سیستولیک و دیاستولیک بطن می شود که به علت افزایش پس بار می باشد. در این مطالعه عملکرد دیاستولیک بطن راست در افراد فشار خونی با استفاده از روش (PTD) pulse tissue Doppler بررسی می شود.
مواد و روش ها
30 فرد فشار خونی بدون مصرف دارو و 30 فرد نرمال انتخاب شدند. همه افراد گروه فشار خون دارای ریتم قلبی سینوسی بودند و علایم به نفع نارسایی قلبی و ایسکمی و بیماری دریچه قلب و بیماری ریوی نداشتند. در هر دو گروه اکوی استاندارد 2D و M Mode و Doppler انجام شد. اکوی PTD در لترال آنولوس دریچه تریکوسپید و لترال آنولوس دریچه میترال انجام شد. با استفاده از PTD یافته های سیستولیک و دیاستولیک اندازه گیری شد.
یافته ها
افراد مبتلا به فشار خون دارای اختلال در یافته های دیاستولیک بطن بدون اختلال در عملکرد سیستولیک بودند. PTD نشان داد که نسبتE/A (Early peak velocity/ Late peak velocity) بطن راست در افراد فشار خونی کاهش داشت (01/0P<). (relaxation time) RT بطن راست (001/0P<) و (Deceleration time) DT بطن راست (04/0P<) و (Am) late peak velocityبطن راست (03/0P<) افزایش داشت. نسبت E/A بطن راست همبستگی مثبت و معنی داری با نسبت E/A بطن چپ داشت (5/0 =r و 005/0P<).
نتیجه گیری
فشار خون در ارتباط با اختلال عملکرد دیاستولیک Longitudinal بطن راست می باشد. این اختلال با طولانی شدن زمان RT و کاهش نسبت E/A مشخص می شود که به علت تداخل عملکرد دو بطن و اثر افزایش فشار بطن چپ می باشد و PTD می تواند جهت بررسی عملکرد دیاستولیک بطن راست در افراد دارای فشار خونی استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p551994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!