تاثیر تراکم کاشت و مقاد یر نیتروژن برعملکرد و کیفیت علوفه ارزن مروارید ی

پیام:
چکیده:
مجید آقا علیخانی، استاد یار گروه زراعت دانشگاه تربیت مد رسمحمد اسحق احمد ی، د انش آموخته مقطع کارشناسی ارشد زراعت دانشگاه تربیت مد رسعلی محمد مد رس ثانوی، د انشیار گروه زراعت دانشگاه تربیت مد رس چکید هبه منظور بررسی تاثیر مقاد یر مختلف کود نیتروژن و تراکم کشت بر عملکرد کمی و کیفی علوفه ارزن مروارید ی، هیبرید نوتریفید (Pennisetum americanum var. nutrifeed) آزمایشی در تابستان 1382 در ایستگاه تحقیقات کشاورزی طرق در شهرستان مشهد اجرا گردید. آزمایش به صورت طرح آماری کرت های خرد شده در قالب بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار انجام شد. در این تحقیق تراکم کشت در سه سطح (20=و===========D1، و3 / 13=وD2، و 10= D3 بوته در متر مربع) به عنوان عامل اصلی و مقدار کود نیتروژن در سه سطح (N1= 200، و300=وN2و، 400 =N3 کیلوگرم نیتروژن خالص در هکتار از نوع اوره) به عنوان عامل فرعی در نظر گرفته شد. محصول علوفه چین اول و دوم مزرعه از نظر صفات کمی (عملکرد علوفه تر و خشک و نسبت برگ به ساقه، شاخص سطح برگ تعد اد پنجه در بوته، تعد اد پنجه در واحد سطح و قطر ساقه) و ویژگی های کیفی (درصد ماده آلی، خاکستر، پروتئین خام، کلسیم و فسفر) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان د اد که عامل مقدار نیتروژن صفات کمی مورد مطالعه را به طور معنی د اری تحت تاثیر قرار د اد، به طوری که با افزایش مصرف نیتروژن از 200 به 400 کیلوگرم در هکتار عملکرد علوفه تر و خشک ارزن به ترتیب به میزان 15 / 17 و 83 / 23 درصد افزایش یافت. عدم تفاوت معنی دار عملکرد علوفه در سطوح مختلف تراکم به توان بالای پنجه زنی در ارزن نوتریفید نسبت داده می شود. مقایسه شاخص سطح برگ و تعد اد پنجه تولید شده در هر بوته و در واحد سطح در تیمارهای مختلف حاکی از آن است که افزایش کود نیتروژن و افزایش تراکم از طریق افزایش LAI و تعد اد پنجه در واحد سطح عملکرد علوفه را افزایش د اد ه، هرچند نسبت برگ به ساقه کاهش یافت. در مجموع در این آزمایش حد اکثر عملکرد علوفه تر(43 / 109 تن در هکتار) و خشک (39 / 18 تن در هکتار) با مصرف 400 کیلوگرم نیتروژن در هکتار و در تراکم 100000 بوته در هکتار به دست آمد. با این حال با تاسی از رهنمود های کشاورزی پاید ار در جهت کاهش میزان نهاد ه های شیمیایی می توان تیمار D3N1 که با تراکم پایین بوته و دریافت فقط 200 کیلوگرم نیتروژن در هکتار توانست 37 / 94 تن علوفه تر تولید نماید را نیز در گروه تیمار برتر معرفی نمود. شایان ذکر است عوامل مورد بررسی در این تحقیق تاثیر معنی د اری بر ویژگی های کیفی علوفه ند اشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p554463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!