مقایسه نتایج روش های PCR و اگزاسیلین آگار اسکرینینگ در تعیین مقاومت به متی سیلین در سویه های استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس ایزوله شده از کشت خون کودکان

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
در سال های اخیر استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس مقاوم به متی سیلین نقش فزاینده ای را در عفونت های خون نوزادان و کودکان داشته است. تشخیص صحیح مقاومت در این باکتری ها جهت درمان این بیماران ضروری است. هدف از این مطالعه ارزیابی ارزش تست اگزاسیلین آگار اسکرینینگ با 3 رقت مختلف اگزاسیلین و مقایسه آنها با نتایج PCR در شناسایی استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس مقاوم به متی سیلین بود.
روش بررسی
بر روی 100 سویه استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس جدا شده از کشت خون نوزادان و کودکان تست تعیین حساسیت با استفاده از اگزاسیلین آگار اسکرینینگ حاوی رقت های ml/mg6/0، mg/ml4 و ml/ mg6 انجام شد. ضمنا تمامی نمونه ها با روشPCR جهت جستجوی ژن mecA بررسی شدند.
یافته ها
با روش PCRدر 89 سویه آزمایشی ژن mecA شناسایی شد، اگزاسیلین آگار اسکرینینگ حاوی mg/ml 6/0 در مدت 24 و 48 ساعت به ترتیب 85 و 89 سویه مقاوم را شناسایی کرد، اما رقت mg/ml 4 در همین زمانها به ترتیب 78 و89 سویه مقاوم را تعیین هویت نمود. بالاخره رقت ml/ mg 6 تعداد 67 و 75 سویه مقاوم را شناسایی کرد.
نتیجه گیری
تست اگزاسیلین آگار اسکرینینگ با رقت های ml/mg 6/0 و ml /mg 4 در مدت 48 ساعت دارای حساسیت و ویژگی معادلPCR بود در صورتی که رقت ml/mg 6 حساسیت کمی در جداسازی این سویه ها نشان داد. بنابراین تست اگزاسیلین آگار اسکرینینگ با رقت های ml/mg 6/0 و ml/mg 4 با زمان انکوباسیون 48 ساعته به دلیل قیمت ارزان و در دسترس بودن یک تست مناسب جهت تشخیص سویه های استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس مقاوم به متی سیلین می باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p554667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!