بررسی میزانهای بقاء و عوامل پیش آگهی دهنده آن در مبتلایان به سرطان کولورکتال

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان کولورکتال در ایران به عنوان چهارمین سرطان شایع در هر دو جنس به شمار می رود. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین میزانهای بقاء و عوامل موثر بر پیش آگهی در این بیماران صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه کلیه بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال ثبت شده در مرکز ثبت سرطان مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. وضعیت حیاتی تمامی بیماران پیگیری و مشخص گردید. تابع احتمال بقاء بر اساس روش کاپلان- میر محاسبه و با استفاده از آزمون Log-rank مقایسه گردید. جهت تعیین مهمترین عوامل موثر بر پیش آگهی بیماران از مدل کاکس استفاده شد.
یافته های پژوهش: از مجموع 1138 بیمار، اطلاعات بقاء در مورد 1127 بیمار شامل 690 مرد (2/61 درصد) و 437 زن (8/38درصد) بدست آمد. میانگین بقاء در بیماران 1/105 (حدود اطمینان 95درصد: 1/95-1/115) ماه بدست آمد. روش کاپلان میر نشان داد میزان های بقاء 1، 3، 5، 7، 10 و 15 ساله بیماران به ترتیب 1/91، 1/73، 0/61، 4/59، 9/47 و 9/25 درصد بوده است. در تحلیل چند متغیره با استفاده از مدل کاکس، اندازه ی تومور، متاستاز، شاخص توده بدنی، وضعیت تاهل وgrade تومور به عنوان متغیرهای مستقل مرتبط با بقاء بیماران شناخته شدند(05/0>P).
بحث و نتیجه گیری
متغیر های فوق به عنوان مهمترین عوامل پیش آگهی دهنده بقاء در سرطان کولورکتال به حساب می آیند و با تشخیص زودرس سرطان با برنامه های بیماریابی موثر و مفید می توان بر طول عمر بیماران افزود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p554735 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!