تحلیلی بر سیاست خارجی آقای دکتر محمود احمدی نژاد

نویسنده:
پیام:
چکیده:
رویکردهای سیاست خارجی آقای دکتر احمدی نژاد را در حوزه های دخیل در سیاست خارجی در زمینه های دولت ملی، هویت دولت جمهوری اسلامی، منافع و اهداف ملی، انقلاب اسلامی و نظام بین الملل اینطور می توان برشمرد: دولت ملی در چارچوب ایدئولوژی و جهان بینی اسلامی- شیعی تعریف می گردد و نه تنها ماهیت سکولار و عرفی ندارد بلکه از سرشتی کاملا دینی و اسلامی برخوردار است. این گفتمان از نظر سیاست اخلاقی به دولت و حکومت می نگرد که تاسیس یک جامعه دینی مبتنی بر اصول و ارزش های فرازمانی و فرامکانی شریعت اسلام در مرکز ثقل خود دارد. انقلاب اسلامی و آرمان ها، اصول و ارزش های آن یکی از مقدمات بنیادی و یکی از عناصر اساسی تعیین و تعریف کننده هویت ملی ایران است.
هویت جمهوری اسلامی ایران حاصل برآیند عنصر «هویت اسلام» «انقلاب اسلامی» و «ایران» است و این عناصر اهمیت و اولویت بیشتری نسبت به «ایرانیت» در تکوین هویت جمهوری اسلامی ایران ایفا می کنند. در دوره آقای احمدی نژاد ماهیت و هویت اسلامی- انقلابی جمهوری اسلامی ایران، معنا و مدلول منافع و اهداف ملی آن را نیز تعیین و تعریف می کند. منافع و اهداف ملی هم برحسب ارزش ها، آرمان ها و اصول اسلامی و انقلاب اسلامی تعریف می گردد. منافع حیاتی، امنیتی و اقتصادی و همچنین منافع معطوف به نظم جهانی و ایدئولوژیک نیز در عرصه سیاست خارجی پی گیری می شود. به علاوه انقلاب اسلامی یک انقلاب ملی و محدود نیست بلکه انقلاب اسلامی ایران ماهیت و هویت فراملی و فرامرزی دارد. انقلاب ایران بر مبنای ایدئولوژی اسلام شیعی استوار است که یک دین و جهان بینی جهانشمول و فراملی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
209
لینک کوتاه:
magiran.com/p556394 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!