نتایج طراحی روش محیط آگار ویژه برای تعیین حساسیت دارویی سویه های مایکوباکتریوم توبرکولوزیس به پیرازینامید در انیستیتو کشوری تحقیقات سل و بیماری های ریوی تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
پیرازینامید یکی از چهار داروی خط اول ضدسلی است که علاوه بر کوتاه کردن دوره درمان با از بین بردن اشکال فعال و غیرفعال باسیل سل در محیط اسیدی درون ماکروفاژها، در ریشه کن کردن ارگانیسم در بدن بیمار بسیار موثر است.
بر خلاف سایر داروهای ضدسلی فعال بودن پیرازینامید در pH اسیدی (در صورتی که pH مناسب برای رشد ارگانیسم 8/6 می باشد)، سنجش حساسیت باسیل سل به این دارو را با مشکل اساسی مواجه ساخته است.
روش کار
با یک سیستم بافری مناسب و پایدار pH محیط آگار پایه 7H10 برابر با 6 تنظیم می گردد، از طرفی مواد مهارکننده رشد، از ترکیب محیط آگار پایه 7H10 حذف گردیده و محیط با مکمل های ویژه سرم حیوانی بسیار غنی می گردد به طوری که ارگانیسم در pH برابر با 6 همانند شرایط pH برابر با 8/6 تکثیر نماید. با استفاده از معادله هندرسن- هسل باخ که فعالیت آنزیم- سوبسترا را در pH های مختلف مشخص می کند با توجه به غلظت بحرانی مقدار لازم دارو در مقادیر متفاوت به محیط افزوده شده و بر اساس روش تناسب نتایج قرائت می گردد. به همراه سویه های مورد بررسی از سویه های حساس و مقاوم استاندارد نیز به عنوان کنترل استفاده می گردد. جهت کنترل بیشتر سویه های مورد بررسی و کنترل در محیط فاقد دارو نیز کشت می گردد. حساسیت سویه های مورد بررسی علاه بر پیرازینامید در برابر سایر داروی خط اول ضدسل یعنی ریفامپین، ایزونیازید، اتامبوتول و استرپتومایسین نیز مورد مطالعه قرار گرفته است که در بخش نتایج متن مقاله ارایه شده است.
یافته ها
نتایج به دست آمده در طی مدت بررسی نشان می دهد که حدود 6 ٪ از سویه های باسیل سل جدا شده از بیماران به پیرازینامید مقاوم می باشد و تقریبا 1 ٪ جدا شده ها نیز فقط به پیرازینامید مقاوم است. با توجه به این که به طور مداوم عدم تاثیر pH پایین محیط کشت مورد استفاده بر رشد ارگانیسم کنترل می گردد و معادله هندرسن- هسل باخ نیز در تعیین فعالیت آنزیم بر سوسترا یسیار دقیق می باشد، نتایج به دست آمده قابل اطمینان می باشد.
نتیجه گیری
مزیت دیگر این روش این است که با توجه به غلظت های مختلف دارو می توان حساسیت و مقاومت واقعی را تعیین نمود، ضمنا می نوان به صورت مستقیم (همزمان به کشت اولیه نمونه) حساسیت و یا مقاومت به پیرازینامید را تعیین نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p556414 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!