بررسی تاثیر ضد عفونی کنندگی دکونکس 53 پلاس و 5 و -1 درصد در استرلیزاسیون سریع مخروط های کوتاپری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درمان موفقیت آمیز ریشه دندان به حذف کامل یا کاهش میکروارگانیسم های موجود در کانال و ممانعت از آلودگی مجدد کانال طی مراحل پرکردن بستگی دارد. امروزه در درمان ریشه دندان مخروط های گوتاپرکا به عنوان اصلی ترین ترکیب پرکننده مورد استفاده قرار می گیرند. ازآنجایی که مخروط های گوتاپرکا به دلیل تغییر ماهیت ساختاری قابل استرلیزاسیون با روش های حرارتی (فور یا اتوکلاو) نمی باشند، آلودگی زدایی سریع آنها با یک ماده ضدعفونی کننده شیمیایی مناسب، بهترین شیوه خواهد بود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر ضدعفونی کنندگی رقت های 5 و 10 درصد دکونکس 53 پلاس در استرلیزاسیون سریع مخروط های گوتاپرکا بود.
مواد و روش کار
در این مطالعه 480 عدد مخروط گوتاپرکا با کشت های میکروبی خالص استاندارد از سه گونه باکتری(استافیلوکوکوس آرئوس ATCC:25923، اشرشیاکلیATCC:25922 و اسپورهای باسیلوس سابتیلیس ATCC:6633) آلوده شدند. گروه های مختلف از مخروط های گوتا پرکای آلوده به مدت 30 و 60 ثانیه به ترتیب در معرض محلول 5% و 10% دکونکس 53 پلاس قرار گرفتند. هرمخروط گوتاپرکا بطور جداگانه به لوله آزمایش حاوی سالین نرمال منتقل شد و از رقت 1% محلول سالین حاصل از شستشو به منظور شمارش باکتری ها مطابق با روش شمارش قطره ای کشت استفاده گردید. نتایج بر اساس تعداد باکتری در هر میلی لیتر از نمونه محاسبه گردید. برای هر گروه، کنترل مثبت و منفی نیز در نظر گرفته شد.داده ها با استفاده از آزمونT و آزمون آنالیزواریانس یکطرفه در نرم افزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 05/0>P معنی دار تلقی گردید.
یافته ها
پس از مجاورت مخروط های گوتاپرکا با دو رقت مختلف دکونکس 53پلاس میانگین تعداد باکتری در هر میلی لیتر از نمونه مورد آزمایش در رقت 5% برابر 2-10×00/5 و برای رقت 10%، صفر بودکه با استفاده ازآزمون T این اختلاف معنی دار بود (003/0=P).
نتیجه گیری
با توجه به اینکه محلول دکونکس 53 پلاس 10 در مدت 30 ثانیه همه مخروط های گوتاپرکای آلوده شده را ضدعفونی کرده و در دسترس است استفاده از این محلول در استرلیزاسیون سریع مخروط های گوتاپرکا مناسب به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p565324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!