بررسی اثر کاربرد موم به عنوان فضاساز بر گیر روکش های ثابت متکی بر ایمپلنت سمان شده با سمان های موقت مختلف

پیام:
چکیده:
مقدمه
برخی تکنسین ها در لابراتوارهای دندان پزشکی ایران از موم به عنوان spacer در ساخت پروتز ایمپلنت استفاده می کنند. در این مطالعه اثر دو روش مختلف زدن spacer روی گیر روکش های تک واحدی متکی بر ایمپلنت بررسی گردید
مواد و روش ها
بیست اباتمنت تایتانیومی قابل تراش ایمپلنت (Biohorizons) به طول 8 میلی متر به آنالوگ ایمپلنت با تورک 30 نیوتن سانتی متر متصل گردیدند. آنالوگها با استفاده از سرویور درون بلوک های تهیه شده از آکریل خود سخت شونده قرار داده شدند. سپس نمونه ها به دو گروه تقسیم شدند. در یک گروه روی اباتمنتها با موم ذوب شده پوشانده شد تا زدن spacer را تقلید کند. در گروه دیگر یک لایه فویل 25 میکرون به عنوان spacer به کار رفت. بعد ازwax up و ساخت روکش برای هر اباتمنت، روکش ها با نیروی 500 کیلوگرم با سرعت 5/0 سانتی متر در دقیقه با استفاده از Universal testing machine از روی اباتمنت ها کشیده شدند و استحکام کششی به نیوتن ثبت گردید. سمان های موقت TempBond، Dycal و TempBond NE برای اتصال روکش به اباتمنت مربوطه به کار رفتند. تمام نمونه ها قبل از تست، در رطوبت 100 درصد و دمای 37 درجه سانتی گراد به مدت 48 ساعت نگهداری شدند. بار دوم سنجش استحکام کششی به روش مشابه صورت گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های آماری paired t-test و two way ANOVA ارزیابی گردیدند..
یافته ها
در روکش های ساخته شده با فضاساز فویل میزان گیر با سمان Dycal 91/3 ± 87/24، با Temp Bond NE 02/3 ± 14/21 و با Temp Bond 23/1 ± 96/13 و در روکش های تهیه شده با فضاساز مومی میزان گیر با سمان Dycal 71/2 ± 31/27، با Temp Bond NE 86/2 ± 86/22 و با Temp Bond 29/2 ± 24/17 نیوتن شد. با یک نوع سمان، با این که میانگین گیر نیرو در روکش های ساخته شده از طریق قراردهی spacer با موم بیشتر بود اما این تفاوت با گروه دیگر از نظر آماری معنی دار نبود (05/0 p value >).
نتیجه گیری
استفاده از موم به عنوان spacer روی اباتمنت، اثر نامطلوبی روی گیر روکش های سمان شونده متکی بر ایمپلنت نمی گذارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p566719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!