بررسی آزمایشگاهی ریزنشت Root MTA، One coat bond و Proroot MTA در ترمیم پرفوریشن های فورکا

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرفوراسیون فورکا یکی از حوادث شایع حین درمان اندودنتیک می باشد. پیش آگهی درمان پرفوریشن های فورکا به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به قابلیت سیل کنندگی ماده و تطابق بافتی آن اشاره کرد. تاکنون مواد مختلفی جهت ترمیم این گونه پرفوریشن ها ارایه شده است. از جمله این مواد MTA است، که مطالعات انجام شده همگی حاکی از خواص مطلوب و استفاده موفق از آن در ترمیم پرفوریشن فورکیشن می باشد. به دلیل قیمت زیاد MTA ساخت آمریکا و در دسترس نبودن آن برای همه دندان پزشکان، برآن شدیم تا میزان میکرولیکیج MTA ساخت ایران را در ترمیم پرفوراسیون های فورکا مورد بررسی قرار دهیم.
مواد و روش ها
در این پژوهش آزمایشگاهی، قابلیت سیل کنندگی) Root MTAایران-SDS) Proroot MTA (آمریکا-(Densply، آمالگام Aristalloy (انگلیس- SPI) و One coat bond (آلمان- Colten) در چهار گروه آزمایشی که هر گروه شامل 15 دندان مولر کشیده شده انسانی بود، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. دوگروه کنترل مثبت و منفی شش تایی نیز در نظرگرفته شد. بدین ترتیب که پس از تهیه اکسس در ناحیه فورکیشن هر دندان، پرفوراسیونی به قطر 1 میلی متر ایجاد شد و سپس ناحیه پرفوره توسط مواد مذکور سیل گردید و تاج دندان ها نیز با آمالگام ترمیم شد. پس از انجام مراحل نفوذ رنگ و تهیه برش طولی مزیودیستالی از دندان ها، میزان نفوذ رنگ در نمونه ها با استفاده از استریومیکروسکوپ با بزرگنمایی 16 اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون واریانس یک طرفه و چند دامنه ای دانکن بررسی شد.
یافته ها
یافته ها و داده های آماری نشان داد که قابلیت سیل کنندگی Root MTA از نظر آماری تفاوت معناداری را با دو گروه آزمایشی Proroot MTA و One coat bondنشان نمی دهد (05/0p value >؛ به ترتیب 89/0 = - p value314/0 = p value). اما از نظر آماری تفاوت معناداری با آمالگام وجود داشت (000/0 = p value).
نتیجه گیری
بنابراین MTA ساخت ایران از نظر قابلیت سیل کنندگی ممکن است جایگزین قابل قبولی برای Proroot MTA باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
76
لینک کوتاه:
magiran.com/p566785 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!