سندرم متابولیک در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا

پیام:
چکیده:
مقدمه
اسکیزوفرنیا یک بیماری روانی است که 6/4-4/1 از هر 1000 نفر جمعیت را مبتلا می سازد. برخی مطالعات به شیوع بیشتر سندرم متابولیک در این بیماران اشاره کرده اند. در مطالعه حاضر به بررسی شیوع این سندرم در نمونه ای از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا در ایران پرداخته ایم.
روش ها
مطالعه به صورت مورد- شاهد بر روی 100 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا و 100 فرد سالم انجام شد. شیوع کلی سندرم متابولیک و تک تک عوامل سندرم متابولیک (چاقی، پرفشاری خون و دیس لیپیدمی) مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز اطلاعات با استفاده از آزمون های ANCOVA، Chi-Square و نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
شیوع کلی سندرم متابولیک در بیماران مورد مطالعه 18% و در افراد شاهد 6/5% بود (05/0 P<). در رابطه با دیابت اختلاف معنی داری بدست نیامد. ولی قند خون ناشتا در افراد بیمار به طور معنی داری بالاتر از افراد شاهد بود. همچنین متوسط دور کمر در بیماران بیش از افراد شاهد گزارش شد (001/0 P<) ولی در مورد سایر عوامل سندرم متابولیک نتایج معنی داری بدست نیامد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد که شیوع سندرم متابولیک به عنوان عامل خطر بیماری های قلبی عروقی در بیماران اسکیزوفرنیا بیشتر است و این یافته با مطالعات قبلی همخوانی دارد. لازم است قبل از شروع و حین درمان، بررسی هایی از این نظر بر روی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
419 تا 424
لینک کوتاه:
magiran.com/p566791 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!