استفاده از روش PCR در شناسایی گونه های مهم بیماری زای کاندیدائی در مبتلایان به کاندیدیازیس حاد

پیام:
چکیده:
هدف
شناسائی سریع گونه های مهم بیماریزای مخمری از جنس کاندیدا در نمونه های مبتلایان به کاندیدیازیس حاد با انجام یک بار روش PCR. و ارزیابی شیوع آنها
روش بررسی
ابتدا نمونه های استانداردی از گونه های مهم کاندیدائی (البیکنس،گلابراتا، تروپیکالیس و پاراپسیلوزیس) تهیه سپس DNA آنها استخراج گردید. با استفاده از PCR و تک جفت پرایمر ویژه ژن CHS1 قطعات متفاوتی تکثیر و به دست آمدند که هریک نمایندهای از یک گونه کاندیدائی بودند. پس از استاندارد کردن روش، تمام مراحل آزمایشات برای نمونه های بالینی مبتلا به کاندیدیازیس حاد به اجرا در آمد.
یافته ها
از بیماران مبتلاء به کاندید یازیس حاد 60 نمونه تهیه شد. بررسی های ژنوتایپی و فنوتایپی تایید نمود که 48 نمونه از آنها کاندیدا البیکنس، 4 نمونه کاندیدا تروپیکالیس، 2 نمونه کاندیدا پاراپسیلوزیس و 1 نمونه گلابراتا بودند. اما در مورد 5 نمونه باقیمانده که هیچ گونه باندی درروش PCR نداشتند مطالعات فنوتایپی مشخص کرد که 3 نمونه آنها مربوط به کاندیدا کروزه ای و2 مورد دیگر آن احتمالا نوع دیگری از کاندیدا مثل دابلی نینسیس بودند.
نتیجه گیری
در این مطالعه نشان داده شد که 83.3 درصد (55 از 60 نمونه) از نمونه های آلوده به عوامل کاندیدائی مذکور، قابل شناسائی با این روش هستند که 80 درصد آنها مربوط به کاندیدا البیکنس و مابقی مربوط به سه عامل مهم پاتوژن دیگر کاندیدائی است.
با توجه به اهمیت تشخیص سریع و دقیق این عوامل توسط مراکز درمانی و آزمایشگاه های تشخیص طبی، پیشنهاد می شود قبل از مصرف دارو، غربالگری اولیه برای شناسائی دقیق عوامل پاتوژن و شایع کاندیدائی مثل کاندیدا آلبیکنس را در بیماران مبتلا به کاندیدیازیس حاد را در اولویت قرار داده از روش سریع، دقیق و کم هزینه ارائه شده استفاده کنند و نمونه های احتمالا" بسیار کم باقیمانده را با همان روش های مرسوم فنوتایپی مورد آنالیز قرار دهند. ناگفته نماند که در صورتی که مطالعه جامع تری با نمونه های بیشتری انجام شود اهمیت این امر به طور شایسته تری نمایان میگردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
115
لینک کوتاه:
magiran.com/p572530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!