بررس غلظت ادراری فاکتور مهار کننده مهاجرت ماکروفاژ به عنوان پیشگویی کننده احتمالی پیلونفریت حاد در کودکان مبتلا به عفونت دستگاه ادراری

چکیده:
سابقه و هدف
عفونت مجاری ادراری یا UTI (Urinary Tract Infection) دومین عفونت شایع باکتریال در کودکان محسوب می گردد که یکی از عوامل ایجاد کننده اسکارهای کلیوی است. در زمان التهاب و همه ی انواع آسیب های کلیوی، ماکروفاژها وارد بافت پارانشیم کلیه می شوند و تعداد آن ها با شدت التهاب همبستگی قابل توجهی دارد. فاکتور مهارکننده ی مهاجرت ماکروفاژ یا MIF (Macrophage Migration Inhibitory Factor) به طور قابل توجهی در پاسخ به محرک های التهابی ترشح می گردد و به نظر می رسد که نقش مهمی در آسیب بافت کلیوی بازی می کند. این مطالعه با هدف بررسی نقش MIF در عفونت های مجاری ادراری و مقایسه ی ترشح ادراری MIF در کودکان مبتلا به پیلونفریت حاد، سیستیت حاد و هم چنین گروه شاهد به انجام رسید.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی تحلیلی، 33 کودک مبتلا به عفونت ادراری (25 کودک مبتلا به پیلونفریت حاد و 8 کودک مبتلا به سیستیت حاد) و40 کودک سالم وارد مطالعه شدند. نمونه های ادراری استریلmidstream، از تمامی افراد مورد مطالعه جهت اندازه گیری غلظت MIF به روش ELISA جمع آوری شد و به وسیله کراتینین ادرار تصحیح شد. اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSS 13 مورد آنالیز قرار گرفت و از آزمون های آماری Independent-t test، One Way ANOVA و نیز آنالیز ROC (Receiver Operating Curve) استفاده شد.
یافته ها
میانگین نسبت ادراری MIF/Cr در بیماران مبتلا به پیلونفریت حاد (گروه A) pg/mol creatinine (78/23= SEM) 14/66، در بیماران مبتلا به سیستیت حاد (گروه B) pg/mol creatinine (59/0= SEM) 58/1 و در افراد سالم (گروه C) pg/mol creatinine (35/0= SEM) 85/1 به دست آمد که در گروه A به طور معنی داری بالاتر از گروه های B (001/0 P) و C (001/0 P) بود. نتایج آنالیز ROC نشان داد که نسبت ادراری MIF/Cr، به طور بالقوه می تواند به عنوان یک شاخص سودمند در افتراق پیلونفریت حاد از وضعیت نرمال [001/0 P و 959/0=Area Under Curve(AUC)] و حتی از سیستیت مزمن (001/0 P، 960/0=AUC) مورد توجه قرار بگیرد و مقادیر شاخص معادل pg/mol creatinine 39/5 و pg/mol creatinine 90/4 به ترتیب بهترین مقادیر جهت تفکیک پیلونفریت حاد از شرایط نرمال و سیستیت حاد می باشند.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نخستین بار سطح MIF ادرار را در بیماران مبتلا به پیلونفریت حاد، مبتلایان به سیستیت حاد و گروه کنترل مقایسه کرده و نشان دادکه نسبت MIF/Cr ادرار در سیستیت حاد افزایش نمی یابد در حالی که افزایش نسبت MIF/Cr ادرار در بیماران مبتلا به پیلونفریت حاد در مطالعه ی حاضر قابل توجه بود و نشان داده شد که نسبت ادراری MIF/Cr آزمون حساسی برای افتراق بین سیستیت و پیلونفریت حاد می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
279
لینک کوتاه:
magiran.com/p578815 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!