بررسی قدرت سیستم های رتبه بندی Pediatric Risk of Mortality و Pediatrie Index of Mortality در تعیین پیش آگهی بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه کودکان

چکیده:
سابقه و هدف
سیستم های رتبه بندی برای تصمیم گیری در مورد اولویت ها و ارزیابی عملکرد یک واحد مراقبت ویژه کودکان بسیار مفید هستند. از جمله سیستم هایی که می توان به آن اشاره کرد معیارهای III- PRISM و PIM هستند که امروزه در اکثر مراکز مراقبت های ویژه کودکان جهت ارزیابی کیفی و کمی عملکرد آن مرکز استفاده می شوند. هدف از این تحقیق تعیین پیش آگهی بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه کودکان بیمارستان مفید بر اساس سیستم های رتبه بندیIII- PRISM و PIM و مقایسه این دو سیستم با هم است.
مواد و روش ها
این مطالعه یک مطالعه توصیفی بود. نحوه نمونه گیری به روش سرشماری و بر روی 121 بیمار که از آذر1384 تا اردیبهشت 1386 در واحد مراقبت های ویژه بیمارستان کودکان مفید بستری شده بودند، صورت گرفت. اطلاعات دموگرافیک و معیارهای ارزیابی سیستم های رتبه بندی PRISM و PIM در فرم های اطلاعاتی ثبت شد. پس از تکمیل فرم های اطلاعاتی، آنالیز آماری با استفاده از آزمون های Chi square، t-test، Regression و ANOVA به وسیله نرم افزار SPSS صورت گرفت.
یافته ها
54% بیماران پسر و 46% دختر بودند و بیش ترین علت منجر به بستری در PICU دیسترس تنفسی و بیماری های مغزی بوده است. سپتی سمی به تنهایی بیش ترین علتی بود که منجر به مرگ و میر شده بود. در بین بیماران تحت مطالعه مرگ و میر واقعی 33% بود. متوسط امتیاز III- PRISM، 57/7 بود. سیستم PRISM از حساسیت 80% و ویژگی 75% جهت مشخص نمودن مرگ و میر برخوردار است. هم چنین بر طبق منحنی Roc مشخص شد که معیار PRISM از ارزش و قدرت زیادی در تعیین پیش آگهی بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مفید برخوردار است و هر چه امتیاز بیماران در این سیستم افزایش یابد احتمال مرگ و میر نیز افزایش می یابد.
نتیجه گیری
از این مطالعه نتیجه می گیریم که با استفاده از سیستم های رتبه بندی PRISM-III و PIM در روز اول بستری در بخش مراقبت های ویژه کودکان میتوان میزان مرگ و میر کودکان را پیش بینی نمود و با اصلاح و درمان به موقع فاکتور های مؤثر در این سیستم های رتبه بندی از عوارض مهلک پیشگیری نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
363
لینک کوتاه:
magiran.com/p578825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!