خیال و صور خیالی در دو مکتب سینوی و اشراقی

نویسنده:
چکیده:
یکی از مسایل خاص فلسفی که ھمواره مورد توجه فلاسفه و اندیشمندان بوده و ھست، بحث ازعلم و ادراک بشر است. وجود ادراکات خیالی و تخیل در نظام معرفتی انسان، مورد وفاق ھمه حکماءاست. اما فلاسفه در تبیین چگونگی حصول صور خیالی برای فرد و نیز ماھیت خیال و مدرکات خیالی بایکدیگر اختلاف دارند.
نویسنده پس از بررسی ماھیت قوه خیال از نظر ابن سینا و سھروردی، به تبیین کیفیت تحقق ادراکات خیالی در نفس پرداخته و این دو دیدگاه را با یکدیگر مقایسه می کند.
ابن سینا پس از استدلال بر مادی بودن قوه خیال و به تبع آن صور خیالی در کتب خود، نھایتا در کتاب المباحثات، استدلالی بر تجرد قوه خیال و صور خیالی ارائه می کند که به ظاھر خلاف ممشای وی در سایر مکتوبات اوست.
سھروردی برخلاف ابن سینا که برای تبیین تحقق صور خیالی در نفس، قوا را به عنوان واسط بین نفس و اعضای جسمانی بدن قرار میدھد، معتقد است که صور خیالی توسط نوراسفھبد، بدون واسطه قوه خیال مشاھده شده و قوه در مکتب اشراقی به مفھوم سینائی آن نبوده و ھمچون آئینه نقش اعدادی در مشاھده نوراسفھبد دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p579494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!