مطالعه عفونتهای مضاعف ویروسی دربیماران هموفیلی مبتلا به ه~~پاتیت C

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
بیماران هموفیلی بعلت استفاده از فاکتورهای انعقادی مستعد ابتلا به ویروسهای منتقله توسط خون هستند که هر یک از این ویروسها میتوانند با ایجاد سندرومهای مربوطه سبب وخامت بیماری شوند. لذا بررسی این عوامل سببی در پیگیری و درمان این بیماران ضروری بنظر میرسد.
روش بررسی
دراین مطالعه توصیفی و مقطعی 52 بیمار هموفیلی که از نظر هپاتیت C مثبت و HIV منفی بودند و 52 بیمار هموفیلی که از نظر هپاتیتC و HIV منفی بودند بصورت اتفاقی انتخاب و سرم آنها از نظر آلانین آمینوترانسفراز، آسپارتات آمینوترانسفراز جهت بررسی میزان آسیب های کبدی با روش های بیوشیمیائی مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس کلیه نمونه ها از نقطه نظر ویروس های شایع فرصت طلب خانواده هرپس، از قبیل ویروس های سیتومگالو و اپشتین بار و ویروس هپاتیتB با روش ELISA مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج بررسی نشان داد که حدود 6/7%، 5/61%، 6/57% از بیماران anti-HCV مثبت و حدود 8/3 %، 42 % و 48 % از گروه کنترل anti-HCV منفی به ترتیب از نظر ویروسهای هپاتیت B، سیتومگالو و اپشتین بار مثبت بودند و آنالیز آماری اختلاف معنی داری را فقط در مورد میزان شیوع ویروس سیتومگالو بین دو گروه مورد مطالعه نشان داد (5 0/0 > P). افزایش AST و ALT بین دو گروه بطور محسوس مشاهده شد و بخصوص در افرادیکه دارای عفونت مضاعف بودند از افزایش نسبتا" بالائی برخوردار بودند و همچنین بررسی پارامترهای سن و مدت استفاده از فاکتورهای انعقادی نیز نشان داد که افزایش این پارامترها در افزایش عفونتهای فوق موثر میباشند.
نتیجه گیری
علیرغم استفاده بیماران هموفیلی از فرآورده های خونی کنترل شده، هنوز هم این بیماران در مقایسه با سایر افراد از شیوع بالای عفونت ویروسهای منتقله توسط خون برخوردار هستند. لذا پیگیری منظم این بیماران از نظر ویروسهای منتشره از طریق خون از نظر بهداشت فردی و اجتماعی و کنترل بیماری ضروری بنظر میرسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p588584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!