فرمولاسیون بیسکویت با محتوای انرژی و مواد مغذی بالا ویژه شرایط اضطراری

چکیده:
زمینه و اهداف
طی مراحل اولیه شرایط اضطراری، در اثر ازبین رفتن سرویسهای زیربنایی و عدم دسترسی به لوازم آشپزی، استفاده از مواد غذایی ویژه شرایط اضطراری(Emergency Food Product، EFP) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مواد غذایی اضطراری اصطلاحی است که گستره ای از محصولات نظیر بیسکویت های غنی شده، بار های غذایی فشرده و خمیر های مغذی را در بر می گیرد. این نوع مواد غذایی به آسانی حمل و سریع مصرف می شوند. هدف از این پروژه فرمولاسیون بیسکویت اضطراری که بتواند نیازمندی های روزانه به انرژی، پروتئین و ریز مغذی ها را تامین کند می باشد.
روش بررسی
در این تحقیق با توجه به جدول نیازمندی های تغذیه ای برای شرایط اضطراری (که توسط کمیته تغذیه انستیتو پزشکی ایالات متحده آمریکا ارائه گردیده است) بیسکویت هایی با فرمولاسیون های مختلف تولید شد که بتواند تمامی نیازهای انرژی، پروتئینی، ویتامینی، و مواد معدنی را برای فاز اولیه بحران و برای تمامی گرو ه های سنی بالاتر از 6 ماه فراهم کرده و به عنوان تنها منبع مواد غذایی برای حداکثر 15 روز مناسب باشد. برای این منظورپنج فرمولاسیون اولیه برای مخلوط بیسکویت تهیه و از بین آنها یک فرمولاسیون که از خواص تکنولوژیکی بهتری برخوردار بود انتخاب گردید. ارزیابی حسی بیسکویت های اضطراری توسط یک گروه ارزیابی 100 نفره متشکل از دانشجویان و کارمندان دانشگاه تبریز انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین بیسکویت اضطراری فرموله شده و بیسکویت معمولی تولید شده توسط همان شرکت تولید کننده اختلاف معنی داری وجود ندارد.
نتیجه گیری
بیسکویت اضطراری فرموله شده از سطح متوسط و قابل قبولی از پذیرش بر خوردار است و می تواند در وضعیت های اضطراری مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p588599 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!