مشکلات جسمی و روانی زنان یائسه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر ایلام

پیام:
چکیده:
مقدمه
یائسگی، به عنوان یک مرحله بحرانی و مهمترین واقعه دوران میانسالی است. در این دوران زنان دچار مشکلات جسمی و روانی متعددی می شوند که باعث کاهش کیفیت زندگی آنان می گردد. این پژوهش با هدف کلی تعیین مشکلات جسمی و روانی زنان یائسه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر ایلام انجام گردید.
روش کار
واحد های مورد پژوهش را 150 نفر زن یائسه تشکیل میدادند که یائسگی طبیعی را به صورت قطع قاعدگی حداقل برای 12 ماه داشتند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ساختاری شامل اطلاعات دموگرافیک، سوابق بهداشتی، چک لیست علایم و نشانه ها و همچنین تست های استاندارد بک و کتل و از طریق مصاحبه چهره به چهره جمع آوری گردیدند.
یافته ها
میانگین سن یائسگی 7/48 سال بود. میانگین کلسیم دریافتی 24 ساعته (9/603 میلی گرم) بود. مشکلات عضلانی اسکلتی (7/76% درد مفاصل)، اروژنیتال (خشکی واژن و کاهش میل جنسی 42%) و وازوموتور (گرگرفتگی3/55%)، هیپرتانسیون (3/37%) دراین زنان شایع بود. ضمن این که (32%) افسردگی خفیف، (7/22%) اضطراب خفیف و (3/39%) اختلال حافظه نزدیک داشتند. بین این علایم و برخی از متغیرهای بررسی شده ارتباط معناداری مشاهده شد.
نتیجه گیری
میانگین سن یائسگی طبیعی نمونه های مطالعه نسبت به دیگر کشور های آسیایی و غربی کمتر بود. شیوع وشدت مشکلات جسمی و روانی در این زنان قابل ملاحظه یعنی بیش از حد انتظار بود. با توجه به تاثیر یائسگی بر کیفیت زندگی زنان و سلامت جامعه،ارایه مراقبت های تدوین شده ای به آنان دراین دوران ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p590769 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!