تشخیص و تعیین فراوانی عوامل حساسیت زا در بیماران آلرژیک شهر زنجان با استفاده از آزمون پوستی پریک

پیام:
چکیده:
چکیده
زمینه و هدف
شناسایی آلرژن های متعدد موجود در محیط بسیار اهمیت دارد. زیرا تماس با این آلرژن ها موجب ایجاد و تشدید علایم در بیماران آلرژیک می شود. هدف از این مطالعه تعیین میزان فراوانی حساسیت به آلرژن های مختلف با استفاده از آزمون پوستی پریک می باشد.
روش بررسی
این مطالعه ی توصیفی بر روی کلیه ی بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک، آسم، درماتیت آتوپیک و کهیر مراجعه کننده به درمانگاه آلرژی بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان که در سال های 82 تا 85 از نظر آزمون پوستی بررسی شده بودند، انجام شد. اطلاعات لازم شامل جنس، سن، نوع بیماری و نتایج آزمون پوستی صورت گرفته با 21 آلرژن شایع در پرسش نامه ثبت شد.
یافته ها
200 بیمار با دامنه ی سنی 4 تا60 سال وارد مطالعه شدند. 164 بیمار (82 درصد) دارای آزمون پوستی مثبت برای حداقل یکی از آلرژن ها بودند. بیشترین حساسیت نسبت به گرده های چمن مشاهده شد (چمن 41 درصد و چمن رای 5/38 درصد). گرده های علف هرز (گروه علف هرز 21 درصد، کنوپود 27 درصد و هرباسه 21 درصد) و درختان (زیتون 22 درصد، زبان گنجشک 20 درصد) در درجات بعدی قرار داشتند. واکنش مثبت به مایت 16 درصد، سوسک 5/14 درصد، کپک ها شامل آسپرژیلوس 5/11 درصد و آلترناریا 5/7 درصد بود. آلرژی به غذاها شامل گندم، تخم مرغ، فلفل، گوجه فرنگی و پرتقال شیوع بسیار کمی داشت.
نتیجه گیری
با توجه به فراوانی موارد واکنش پوستی مثبت نسبت به گرده های گیاهی در بیماران مورد مطالعه، به نظر می رسد که آموزش اجتناب از تماس با این عوامل در فصول گرده افشانی و شروع درمان و افزایش دوز داروها و استفاده از حساسیت زدایی برای آلرژن های فوق در این بیماران بسیار کمک کننده خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p590775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!