بررسی میزان تاثیر آموزش مهارت های ارتباطات میان فردی به کاردانهای بهداشت خانواده بر رضایتمندی مراجعین آنها در مراکز بهداشتی درمانی شهری مشهد در سال 1381

پیام:
چکیده:
هدف
یکی از مهمترین عوامل موثر برافزایش رضایتمندی مراجعان، پیروی آنها از دستورات ارایه شده و ارتقای نتایج بهداشتی ارتباطات میزان فردی مناسب بین ارایه دهندگان مراقبت های بهداشتی و مراجعان است. با در نظر گرفتن این امر مطالعه نیمه تجربی حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های ارتباطات میزان فردی به کاردان های بهداشت خانواده بر رضایتمندی مراجعین آنها در مراکز بهداشتی درمانی به انجام رسید.
مواد و روش ها
مجموعه ای از 60 کاردان بهداشت خانواده (در دو گروه مورد و شاهد) و 94 نفر مراجعه کننده به 35 مرکز بهداشتی درمانی (دردو گروه مورد و شاهد) در هر مرحله از این مطالعه شرکت داشتند. برای جمع آوری اطلاعات در هر مرحله قبل و بعد از مداخله صورت گرفت. بعد از مرحله اول، کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطات میزان فردی برای گروه آزمون در دو روز برگزار شد. سپس مرحله دوم جمع آوری اطلاعات با استفاده از همان ابزار و مجموع اطلاعات تجزیه و تحلیل گشت.
نتایج
یافته های مطالعه نشان داد تغییر میانگین نمره رضایتمندی در گروه آزمون از 62/18 در مرحله قبل از مداخله به 06/21 در مرحله بعد از مداخله با استفاده از آزمون آماری تی مستقل معنادار بوده است (019/0=P). همچنین پس از اجرای برنامه آموزشی بین نمره های رضایتمندی مراجعان در دو گروه مورد و شاهد، اختلاف آماری معناداری دیده شده (001/0=P).
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاصل بیانگر آن است که آموزش مهارت های ارتباطات میزان فردی به پرسنل بهداشتی بر رضایتمندی مراجعین تاثیر مثبت داشته است. بنابراین، پیشنهاد می شود برای افزایش رضایتمندی مراجعان و به دنبال آن ارتقای نتایج مفید بهداشتی، دوره های آموزشی مهارت های ارتباطات میان فردی برای ارایه دهندگان مراقبت های بهداشتی درمانی برگزار گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p597327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!