مراقبت، یک تجزیه و تحلیل مفهومی

پیام:
چکیده:
هدف
در طول تاریخ همراه نگاه های متفاوتی به حرفه پرستاری و مفهوم مرکزی و اصلی آن یعنی «مراقبت» شده است. گاهی مراقبت به عنوان یک عمل انسانی، گاهی به مثابه مجموعه فعالیت های عملی، گاهی به عنوان علم، گاهی به مثابه یک عشق، هنر، عبادت، خدمت، کار یا بیگاری و نظایر آن در میزان عموم مردم و حتی خود پرستاران مطرح بوده است؛ لذا کربرد- مفاهیم پرستاری و مراقبت در موقعیت های گوناگون ادراک یکسانی ایجاد نکرده، و همراه با چالش همراه بوده است.
در این تحقیق به منظور تبیین مفهوم مراقبت بالینی پرستاری در بافت فرهنگی کشور ما و با توجه به همه مولفه های تاثیرگذار بر آن طی یک تحقیق کیفی «تجزیه و تحلیل مفهومی» مفهوم مراقبت پرستاری بررسی و تجزیه و تحلیل شده است.
مواد و روش ها
روش جمع آوری داده ها شامل مشاهده، مصاحبه نیمه سازمان یافته، ثبت حکایت و نوشتارهای مراقبتی، برری تصاویر و همچنین بررسی متون ادبی و فرهنگ های لغت معتبر بود. تجزیه و تحلیل داده ها به صورت تجزیه و تحلیل مفهومی- که به وسیله واکر و اوان توصیه شده و همچنین تجزیه و تحلیل محتوایی انجام گرفت.
نتایج و بحث: در مجموع درونمایه های «آلترویسم»، «نوع دوستی»، «روتین محوری» استحصال شد. همچنین در این مطالعه مشخص شد که مفاهیم پرستاری و مراقبت برای شرکت کنندگان در این تحقیق دارای معنای یکسان بوده و هر دو آنها در انجام مجموعه اعمال روتین بخش خلاصه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p597331 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!