بررسی سطح آنزیمهای کبدی بیماران پیوند کلیه

چکیده:
هدف
بیماری های کبدی یکی از شایع ترین عوارض موجود در بیماران پیوند کلیه می باشد. در این ارتباط می توان به هپاتیت (HCV) C اشاره کرد که تاثیر آن بر روی کبد بیماران پیوند کلیه هنوز نیز تحت بررسی می باشد. به منظور مشخص شدن تغییرات سطح آنزیم های کبدی بعد از پیوند کلیه، طی مطالعه مشاهده ای- مقطعی حاضر، وضعیت بیماران پیوند کلیه مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
جمعیت مورد مطالعه شامل 123 نفر (1/65%) مرد و 66 نفر (9/34%) زن بود. در تست های کبدی بیماران، افزایش سطح آلانین ترانسفراز (ALT) Alanine aminotansferase بیش از 5/1 برابر طبیعی و بیلی روبین بیش از mg/dl2، غیرطبیعی تلقی گردید. متوسط زمان پیگیری بیماران 3/295/42 ماه با حداقل 9 ماه و حداکثر 134 ماه بود. نتایج و بحث: در 78 نفر (3/41%) از بیماران، تغییراتی در تست های کبدی مشاهده شد که از این تعداد 41 بیمار (6/52%) افزایش گذرای تست های کبدی را در ماه اول پیوند نشان دادند. این افزایش در زمان دیگری بعد از پیوند تکرار نشد. در 93% این بیماران سطح ALT کمتر از 5 برابر مقدار طبیعی بود. این بیماران در مقایسه با گروه فاقد افزایش ALT در تست های کبدی، طول مدت دیالیز بیشتری داشتند (02/0P<). 23 بیماری (5/29%) افزایش مزمن تست های کبدی (بیش از 6 ماه) داشتند که 10 نفر از این بیماران (5/43%) دارای HCV مثبت و 2 بیمار (7/8%) HCV مثبت (هپاتیت ویروسی ب) داشتند، در 11 مورد (8/47%) علت مشخص نبود. 14 بیمار (9/17%) افزایش گذاری تست های کبدی در ماه هایی غیر از ماه اول را با علل متفرقه ای مانند: سنگ، مسمومیت دارویی با سیکلوسپورین، ایزونیازید و ریفامین نشان دادند. شیوع HCV در 20 مورد (6/10%) از کل بیماران مشاهده شد. بیماران HCV مثبت دارای طول مدت دیالیز و تعداد واحد خون تزریق شده بیشتری نسبت به بیماران HCV منفی بودند (به ترتیب 04/0P< و 01/0P<). 50% افراد HCV مثبت دارای تغییرات مزمن در تست های کبدی بودند. شیوع تغییرات آنزیم های کبدی در ماه اول پیوند شایع تر است که علت اصلی، داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی می باشد. در ماه اول پیوند، دوز این داروها بیشترین مقدار بوده و به تدریج از مقدار دارو کاسته می شود. در ماه دوم به طور معمول مقدار این داروها به حد نگهدانده می رسد که به دنبال آن تغییرات گذرای آنزیم های کبدی نیز به سطح طبیعی باز می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
87
لینک کوتاه:
magiran.com/p597371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!