بیماریزایی ایزوله های قارچ حشره کش Beauveria bassiana بر روی حشره آزمون Galleria mellonella

نویسنده:
چکیده:
آثار زیانبار باقی مانده سموم شیمیایی بر انسان و محیط زیست ضرورت بازگشت دوباره به طبیعت و استفاده از توانمندی کنترل طبیعی آن در مبارزه با حشرات مضر اعم از ناقلان بیماری های انسانی و آفات دیگر را ایجاد کرده است. در این میزان استفاده از پاتوژن های قارچی حشرات از اهمیت خاصی برخوردار است.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر بیماری زایی هشت ایزوله قارچ حشره کش Beauveria bassiana بر روی لارو حشره موم خوار کندوی زنبور عسل Galleria mellonella به عنوان حشره آزمون با استفاده از سه روش آلودگی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج- بیماری زایی ایزوله ها در مقیاس اختلاف در LT50، LC50 و LD50 مورد ارزیابی قرار گرفته است. مقایسه پتانسیل نسبی در دو شاخص LT50 و LD50 الگوی متفاوتی از بیماری زایی ایزوله ها به دست داده است. لذا الگوهای بیماریزایی ایزوله ها در سنجش های زیستی Bioassay مختلف، در ارتباط با پارامترهای بیولوژیکی نفوذپذیری مورد بحث واقع شده است. توازی بین خطوط رگرسیون پروبیت و تساوی بین لگاریتم واریانس تحمل ایزوله ها مخصوصا در تراکم اسپوری بالا، نشان دهنده وجود نوعی راهکار Sterategy یکسان در حمله به میزبان می باشد. از سوی دیگر مقایسه پتانسیل نسبی Resaltivepateney ایزوله ها با یکدیگر میسر گردید. مقایسه پتانسیل نسبی اختلاف زیادی در حدود 29 برابر میزان ایزوله قوی (50LD= 42 اسپور/لارو) و ایزوله ضعیف نشان داده است. این در حالی است که کمترین و بالاترین مقدار شاخص LT50 برای ایزوله قوی و ضعیف به ترتیب 3/3 و 2/11 روز بوده است. در این آزمایش ها طیف مقادیر پایین و بالای LC50 به دست آمده از 510× 4/2 تا 107×5/4 اسپور/میلی لیتر در نوسان بود. نتایج این مطالعه نه تنها نشان دهنده دخالت ویژگی های متعدد قارچی در امر بیماری زایی در حشره آزمون است بلکه می تواند گام دیگری در تطبیق شاخص های توکسیکولوژیک در مطالعه عوامل میکروبی محسوب شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p597402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!