بررسی مقایسه ای روش های آموزشی تغذیه با شیر مادر

چکیده:
این پژوهش به منظور تعیین تاثیر روش های مختلف آموزش بهداشت در ارتباط با تغذیه با شیر مادر بر روی 114 مادر متاهل (49-15 سال) به صورت نیمه تجربی انجام شد. جمعیت هدف در این مطالعه محدوده تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی شماره یک شهرستان قوچان بودند، که در فاصله ماه های اردیبهشت- خردادماه 1376 مورد پژوهش قرار گرفتند. ابتدا با آزمون اولیه میزان اطلاعات، نگرش و عملکرد مادران با استفاده از پرسشنامه (مصاحبه) اندازه گیری شد. سپس روش های مختلف آموزشی در ارتباط با تغذیه با شیر مادر به منظور ارتقاء میزان اطلاعات، نگرش و عملکرد واحدهای مورد پژوهش شامل 5
روش
سخنرانی (گروه 2)، سخنرانی- فیلم (گروه 3)، بحث گروهی (گروه 4)، بحث گروهی- فیلم (گروه 5)، فیلم (گروه 6) اعمال شد. برای گروه کنترل (1) هیچ روش آموزشی به کار برده نشد. سپس با آزمون ثانویه (بازگشت مدت 30 روز) میزان اطلاعات، نگرش و عملکرد مادران را پس از اجرای برنامه های آموزشی مورد سنجش قرار دادیم. نتیجه پژوهش، افزایش معنی داری را در میانگین نمرات آگاهی (0001/0= P)، نگرش (0164/0=P) و عملکرد (0/000=P) قبل و بعد از آموزش نشان داد.
استفاده از برنامه های آموزش بهداشت در کل اثرات معنی داری را بر افزایش میزان K.A.P نمونه پژوهش در زمینه تغذیه کودکشان با شیر مادر داشته است. به علاوه یافته های پژوهش افزایش متفاوتی را بین میانگین نمرات در استفاده از روش های مختلف آموزشی نشان داده است. نتایج بیانگر آن است که روش های بحث گروهی و بحث گروهی با فیلم در ارتباط با تغذیه با شیر مادر تاثیر بیشتری را در مقایسه با سایر روش ها داشته است.
همچنین افزایش معنی داری بین میانگین نمرات عملکردی و سن واحدهای مورد مطالعه با میانگین نمرات نگرش و وضعیت سواد واحدهای مورد پژوهش، میانگین نمرات نگرشی و سواد همسران واحدهای مورد پژوهش در زمینه تغذیه با شیر مادر مشاهده شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p597543 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!