بررسی مقایسه ای مشخصات بافت نرم اطراف ایمپلنت با دندان ص. 150-155

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شرایط بافت نرم اطراف ایمپلنت برای رسیدن به نتایج دراز مدت موفق از لحاظ سلامت و زیبایی لازم است. هدف از این مطالعه، ارزیابی مقایسه ای مشخصات بافت نرم اطراف ایمپلنت های جایگزین تک دندان با دندان طبیعی Contra lateral بوده است.
روش بررسی
این مطالعه گذشته نگر در 28 بیمار با دندان و دارای ایمپلنت قدامی تک واحدی انجام شد. در 14 بیمار ایمپلنت به روش دو مرحله ای و در 14 بیمار ایمپلنت به روش یک مرحله ای قرار داده شده بود و حداقل یک سال از قرار گرفتن ایمپلنت ها در فانکشن گذشته بود. در این بیماران، شاخص های عرض بیولوژیک (BW)، پاپیلای بین دندانی و بین ایمپلنت - دندان (PI) و همچنین ضخامت مخاط (MT) در اطراف ایمپلنت های یک مرحله ای و دو مرحله ای و دندان contra-lateral ارزیابی شد و با استفاده از آزمون های آماری t-test، Mann-Whitney و Wilcoxon با یکدیگر مقایسه شدند.
یافته ها
میانگین BW در ایمپلنت های یک مرحله ای 48/0±42/1 میلی متر، در ایمپلنت های دو مرحله ای 48/0±67/1 میلی متر و در دندان کنترل 60/0±47/1 میلی متر بود. میانگین PI در ایمپلنت های یک مرحله ای 52/0±50/2، در دو مرحله ای 55/0±53/2 و در دندان شاهد 47/0±72/2 بود. میانگین MT در اطراف ایمپلنت یک مرحله ای 48/0±10/3 میلی متر، در دو مرحله ای 75/0±09/3 میلی متر و در دندان کنترل 88/0±57/2 میلی متر بود. از لحاظ شاخص های مورد بررسی در این مطالعه اختلاف معنی داری بین ایمپلنت های دو مرحله ای و یک مرحله ای با یکدیگر و نیز ایمپلنت ها با دندان ها مشاهده نشد.
نتیجه گیری
باتوجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد در شرایط استاندارد، شاخص های؛ عرض بیولوژیک، پاپیلای بین دندانی (پاپیلای بین دندان و ایمپلنت) و ضخامت لثه در اطراف ایمپلنت های یک مرحله ای، دو مرحله ای و دندان contra-lateral مشابه باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
150
لینک کوتاه:
magiran.com/p599602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!