طراحی و آزمایش الگوی بهبود انگیزه آموختن بر اساس نظریه ی سازایی گری اجتماعی

پیام:
چکیده:

انجام هر کاری، در آن میان آموختن، انگیزه ی ویژه آن کار را می خواهد. انگیزه ی آموختن هم چرایی و چگونگی پرداختن به و پی گرفتن کار آموختن را تعیین می کند. بهبود انگیزه اموختن در پیشرفت تحصیلی آموزندگان موثر است و کمبود آن در آموزندگان ایرانی خسارت هایی را ایجاد کرده است. این خسارت ها، به صورت افت تحصیلی، ترک تحصیل، مردودی و اتلاف منابع نمود یافته است. هدف پژوهش برای بهبود انگیزه ی آموختن ساختن یک الگوی آموزشی برای بهبود انگیزه ی آموختن بوده و نظریه سازایی گری اجتماعی چارچوب نظریه ای ان را فراهم ساخته است. انگیزه ی آموختن تاثیر پذیر از سه عامل درونی خودتواناپنداری، خودگردانی و خودرسانی، است و روش آموزشی به کار گرفته شده در الگوی بهبود انگیزه آموختن روش هم آموزی است.کار گروهی، داربست سازی و ارزیابی پیوسته آموزندگان کارهایی هستند که در روش هم آموزی از آن ها استفاده شده است. الگوی آموزشی پیشنهادی فرایندی گام به گام برای آموزنده و آموزشیار است که در 6 نشست آموزشی و یک ماه کارورزی انجام گرفته است. در نشست های آموزشی آموزندگان به تشکیل گروه ها و انجام کار گروهی پرداختند و به ارزیابی اسنادهای آموزندگان در جریان بحث گروهی پرداخته شد. آموزندگان مهارت های خودگردانی را آموختند و آن ها را در مورد موضوع آموزشی به کار گرفتنند. به کارگیری مهارت های خودگردانی به صورت انتخاب موضوع، تعیین هدف،برنامه ریزی، مهارت آموزی، به کارگیری مهارت ها در زمینه اجتماعی مرتبط با موضوع (یک ماه کارورزی)، ارزیابی کار انجام شده، مقایسه کار با الگوهای ارائه شده توسط آموزشیار، آماده سازی گزارش عملکرد و ارائه گزارش در گروه ها با استفاده از ابزارهای آموزشی بود.
الگوی آموزشی بهبود انگیزه آموختن در یک چارچوب نیمه آزمایشی بر ساخته از دو گروه و دوبار سنجش انجام شده است. دو گروه که با دو روش متفاوت آموزش، یعنی آموزش به روش هم آموزی و آموزش به روش معمول نیم سال آموزشی را گذراندند، از نظر بهبود انگیزه آموختن مقایسه شدند. برای آزمون الگوی آموزشی دو گروه پیش آزمون و پس آزمون شدند. ابزار ساخته شده (آزمون سنجش انگیزه آآموختن در دانشجویان ایرانی) است.این آزمون سازه های خودتواناپنداری، خودگردانی و خودرسانی را می سنجد. پایایی های خودتواناپنداری، خودگردانی و خودرسانی به ترتیب،78/0، 92/0و 8/0 است. برای پردازش داده ها از آزمون تی گروه های مستقل بر روی میانگین تفاوت ها استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشانگر بهبود خودتواناپنداری، خودگردانی و خودرسانی آموزندگان پس از اجرای الگوی آموزشی است. الگوی آموزشی بهبود انگیزه آموختن منجربه بهبود ابعاد شناختی و رفتاری بازخورد به انگیزه آموختن گردیده است، اما در بعد عاطفی بازخورد آموزشی تاثیری نداشته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p600167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!