فراوانی نسبی افکار خودکشی در دانشجویان دانشگاه های اصفهان (سال 1384)

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به شیوع بالای خودکشی در سنین 15تا 24 سال، شناسایی افراد دارای افکار خودکشی به عنوان یک فاکتور پیشگویی کننده مهم، می تواند زمینه را برای مداخلات پیشگیری کننده از انجام خودکشی فراهم نماید. این مطالعه به منظور بررسی فراوانی نسبی این افکار در دانشجویان سه دانشگاه اصفهان طراحی و اجرا شد.
روش کار
در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی (مقطعی) 300 نفر از دانشجویان 25 -19 ساله مشغول به تحصیل و غیرمهمان در سه دانشگاه اصفهان (دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی) در سال 1384 از نظر شیوع افکار خودکشی مورد بررسی قرار گرفتند که تعداد نمونه بر اساس جمعیت هر دانشگاه و نسبت دانشجویان دختر به پسر به صورت تصادفی انتخاب و ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد شده سازمان بهداشت جهانی با عنوان جدول سنجش عوامل خطر بهداشت روان WHO Step)) بود که به صورت دو قسمتی، برای ارزیابی متغیرهای دموگرافیک و افکار خودکشی بود. پس از جمع آوری اطلاعات از طریق نرم افزار SPSS و اجرای آزمون های مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
31 نفر از دانشجویان هر سه دانشگاه (33/10%)با فاصله اطمینان 95% (07/11% -92/8%)افکار خودکشی داشتند. فراوانی نسبی افکار خودکشی در دانشجویان پسر دانشگاه صنعتی اصفهان به طور معناداری بیشتر از سایر دانشجویان بود((p<0.05. همچنین فراوانی نسبی افکار خودکشی در دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه بیشتر از دانشجویان بومی این دانشگاه و دانشجویان خوابگاهی دو دانشگاه دیگر می باشد (p<0.05).
نتیجه گیری
با توجه به شیوع قابل ملاحظه تفکر خودکشی در دانشجویان به ویژه در دانشجویان پسر و غیربومی، نیاز به انجام یک مطالعه آینده نگر با حجم نمونه بیشتر برای بررسی شناسایی دقیق تر گروه های در معرض خطر، تعیین فاکتورهای خطر و برنامه ریزی گام به گام برای کاهش ریسک فاکتورها ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p600748 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!