بررسی دیدگاه بیماران مراجعه کننده با دردهای اسکلتی- عضلانی و اثر انواع غذاها بر دردهایشان

پیام:
چکیده:
مقدمه
برخی از بیماران با دردهای مزمن مدعی هستند مصرف بعضی از غذاها، دردهای آنها را تحت تاثیر قرار می دهد و از طرفی اثرات ضدالتهابی و ضددرد برخی از غذاها و به خصوص میوه ها به اثبات رسیده است. هدف این مطالعه، بررسی اثر مصرف انواع غذاها روی درد بوده است.
روش کار
مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی و به صورت منطقی بوده و جامعه هدف بیماران مراجعه کننده با دردهای مزمن اسکلتی-عضلانی به کلینیک روماتولوژی شهرستان یزد بود. روش جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه و به صورت جداول دارای اطلاعات دموگرافیک بیماران و 97 ماده غذایی و تعیین نوع و میزان اثر آنها بود. روش نمونه گیری به صورت ساده با تکمیل پرسشنامه تا کامل شدن حجم نمونه (455 بیمار) ادامه یافت و تحلیل آماری داده ها توسط نرم افزار SPSS-13 انجام شد.
نتایج
از 455 بیمار شرکت کننده، 228 نفر (10 /50%) اعتقاد داشتند که مصرف غذاها بر درد موثرند. سن بیماران با میانگین 95/44 سال از 14 تا 81 سال بود. 263 بیمار (8 /57%) درد مکانیکال، 164 (36%) درد التهابی و 28 نفر (2 /6%) از دیگر انواع درد رنج می بردند. در گروه فرآورده های گوشتی بیشتر بیماران گوشت گاو (9 /32% تشدید و 3/1% تسکین) و سوسیس وکالباس (1 /10% تشدید و 9 /0% تسکین) را سبب تشدید دردشان می دانستند. از میوه ها خیارسبز (6 /31% تشدید و 4/4% تسکین)، هندوانه (3 /30% تشدید و 6/6% تسکین) و برخی میوه های ترش مزه نیز سبب تشدید درد شده بودند. بیماران تمام مغزهای آجیل از جمله انواع بادام، گردو، فندق و پسته را بیشتر سبب تسکین درد می دانستند و در مورد گردو از همه بارزتر بود (7 /37% تسکین و 4 /0% تشدید).
نتیجه گیری
به نظر می رسد امساک از برخی خوردنی ها و آشامیدنی ها می توانند در کنترل بهتر دردهای مزمن در بیماران انتخاب شده موثر باشند و معمولا این غذاها در فرهنگ سنتی ما به عنوان غذاهای سرد نامیده می شوند. دیدگاه های بیماران در خصوص اثر عوامل غیردارویی بر درد، سرآغازی برای کارآزمایی های بالینی و کشف نادانسته های بیشتری در این زمینه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
161
لینک کوتاه:
magiran.com/p602097 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!