ساخت و بررسی عمل کرد سنسور اکسیژن و بهبود آن با استفاده از نیمه هادی اکسید فلزات تیتانیوم و سزیم و قلع به عنوان مرجع های جامد

پیام:
چکیده:
با توجه به این که بخش مهمی از آلودگی های زیست محیطی ناشی از احتراق ناقص سوخت در اتومبیل هاست، برای دستیابی به استانداردهای زیست محیطی وضع شده، در کنار توسعه فن آوری به کارگیری مبدل های کاتالیستی در اگز.ز اتومبیل، از سال 1970 سنسورهای اکسیژن به منظور تنظیم نسبت هوا به سوخت در مقدار بهینه آن همراه با این مبدل ها در یک سیستم کنترلی مورد استفاده قرار گرفتند. در این تحقیق انواع سنسور اکسیژن پایه ییتریا-زیرکونیا (YSZ)، به عنوان الکترولیت جامد، ساخته و بررسی شد. نوع متداول سنسور اکسیژن اصولا یک پیل غلظتی شامل YSZ و دو الکترود پلاتین متخلخل می باشد که یکی از این الکترودها در معرض هوا (با غلظت ثابت و به عنوان رفرنس) و دیگری در معرض اگزوز (با غلظت اکسیژن متغیر متناسب با نسبت هوا به سوخت تزریق شده به موتور) می باشد. با استفاده از نیمه هادی های اکسید فلزی مانند سریا و تیتانیا به جای رفرنس هوا سنسور اکسیژنی ساخته شد که نسبت به نوع متداول دارای اندازه کوچک تر بوده و در نتیجه زمان پاسخ کم تر و حساسیت بالاتری دارد و نیز زمان light-off کوتاه تری داشته که در کاهش آلایندگی cold-start بسیار موثر است. پاسخ انتقالی این سنسور همچون سنسور معمول اکسیژن در ناحیه استوکیومتری نسبت هوا به سوخت صورت می گیرد. برای افزایش بازدهی موتورها و کاهش میزان آلایندگی آن ها، اخیرا استفاده از موتورهای lean-burn با نسبت هوا به سوخت بالاتر از استکیومتری مطرح می باشد که سنسورهای فوق در این مورد قابل استفاده نمی باشند. با استفاده از اکسیدهای فلزی نیمه هادی هم چون اکسید سریم، تیتانیوم و قلع با خواص مختلف ناحیه انتقالی به نسبت های بالاتر از نسبت استوکیومتری هوا به سوخت (1?>) انتقال داده شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
989
لینک کوتاه:
magiran.com/p603090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!