بررسی عفونت بیمارستانی دستگاه تنفسی تحتانی با مقاومت چند دارویی در بیماران بستری شده دربیمارستان بقیه الله (عج) در سال 1384

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پنومونی بیمارستانی عامل مهم مرگ میر و دومین عفونت بیمارستانی به علت عفونت های اکتسابی بیمارستانی می باشد که 48 ساعت یا بیشتر بعد از پذیرش اتفاق می افتد و همچنین شامل پنومونی وابسته به ونتیلاتور می باشد. بیماران در معرض خطر شامل دریافت کنندگان آنتی بیوتیک های داخل وریدی، بیماران با بیش از دو روز بستری، بیماران دیالیزی، رزیدنت پرستاری یا مراقبت طولانی می باشند زیرااین بیماران در معرض خطر عفونت با ارگانیسم های مقاوم آنتی بیوتیکی می باشند.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت مقطعی- توصیفی می باشد که در مدت یک سال از ابتدای فروردین تا پایان اسفند 1384 در بیمارستان فوق تخصصی بقیه الله (عج) انجام شد. معیار بروز پنومونی بیمارستانی بروز تب بعد از 48 ساعت و سه یافته توام لکوسیتوز، افزایش ترشحات ریوی و تغییرات گرافی قفسه صدری بوده است. نمونه های بدست آمده از دستگاه تنفسی تحتانی طبق معیارهای استاندارد باکتری شناسی جداسازی و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی گردیدند. داده ها بابسته نرم افزاری spss14 و با استفاده از مجذور کای و ضریب کاپا تجزیه و تحلیل شدند و مقادیر کمتر یا مساوی 05/0 به عنوان شاخص معنی داربودن در نظر گرفته شد.
یافته ها
در این بررسی 7/41 % عفونت های بیمارستانی با مقاومت چند دارویی از نمونه های ریه ایزوله گردید. بیشترین میزان باکتری جدا شده استافیلوکوکوس اورئوس(4/41%) و سودوموناس آئروژینوزا (7/26%) و ازبخش مراقبت های ویژه می باشند.
بحث و نتیجه گیری
در این تحقیق بیشترین میزان عفونت بیمارستانی با مقاومت چند دارویی از نمونه های تنفسی تحتانی بوده و در افراد بالای 50 سال و بخش مراقبت های ویژه بیشترین فراوانی این عفونت مشاهده گردید. اقدامات لازم جهت شناخت، جلوگیری از انتشار، ریشه کنی و بررسی مقاومت ضد میکروبی این میکروارگانیسم ها امری ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1185
لینک کوتاه:
magiran.com/p603806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!