تاثیر افزودن سولفات منیزیم به لیدوکائین در بیحسی نخاعی بیماران سزارینی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بی حسی نخاعی در اعمال جراحی پایین شکم کاربرد وسیعی دارد، اما مدت زمان نسبتا کوتاه بی حسی وبی دردی یکی از محدودیتهای این روش محسوب می شود. لیدوکائین بعنوان شایعترین داروی مورد استفاده در بی حسی بیدردی نخاعی موجب بی حسی کوتاه مدت (کمتر از یک ساعت) می شود. امروزه به منظور افزایش سرعت، شدت وحدت بیدردی در بیحسی نخاعی از داروهای مختلفی از جمله سولفات منیزیوم استفاده می شود که با مکانیسم بلوک گیرنده NMDA موجب افزایش بیدردی می شود.
مواد و روش ها
در یک کار آزمایی بالینی دو سویه کور تصادفی 80 بیمار کاندیدای اعمال سزارین شکم اول در بیمارستان شریعتی(دانشکده علوم پزشکی تهران از تاریخ 1384 تا 1385 (به دو روش تحت بی حسی نخاعی قرارگرفتند. در گروه شاهد لیدوکائین 2 میلی لیتر به صورت 5% (100 میلی گرم) به اضافه5 /0میلی لیتر آب مقطر ودر گروه مورد 2 میلی لیتر لیدوکائین 5% (100 میلی گرم) به اضافه 50 میلی گرم (5/. میلی لیتر محلول 10% بدون ماده نگهدارنده) سولفات منیزیوم تزریق شد. بیماران بلافاصله به وضعیت خوابیده (با زاویه 15 درجه سرتخت بالا) تغییر وضعیت داده شدند. جهت تعیین سطح بی حسی از تست پین – پریک در خط میدکلاویکل استفاده شد. طول مدت بی دردی از زمان تزریق دارو تا نیاز بیمار به داروی مسکن یا اعلام درد از طرف وی در نظر گرفته شد. سطح بی حسی بیشتر بیماران در هر دوگروه T بود.
یافته ها
مدت زمان بیدردی در گروه سولفات (1/49 ± 8/160 دقیقه)ودر گروه شاهد (3/27 ± 3/113) می باشد که از نظر آماری با اهمیت است. (001/0 = P)
نتیجه گیری
در این مطالعه مشاهده شد که اضافه کردن منیزیم به لیدوکایین داخل نخاعی باعث افزایش طول مدت بیدردی به میزان قابل توجهی می شود (p<0.05 (. بر اساس نتایج به دست آمده عوارضی از قبیل: تهوع، استفراغ، تنگی نفس حین عمل و ریکاوری، کاهش فشارخون در گروه سولفات منیزیم کمتر از شبه دارو بوده است. اما عارضه سردرد بعد از عمل در گروه سولفات منیزیم بیشتر از گروه شاهد بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1203
لینک کوتاه:
magiran.com/p603812 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!