بررسی ارزش تشخیصی علایم و نشانهای بالینی در تشخیص سینوزیت در 200 مورد سی تی اسکن سینوزیت در بیمارستان میلاد در سال 1384

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سینوزیت مزمن در معیارهای معرفی شده بر اساس وجود گروهی از علایم ونشانه های بیماری بدون یافته های رادیولوژیک مشخص می شود.با این وجود بسیاری از پزشکان سی تی اسکن را جهت تایید تشخیص سینوزیت مزمن و تعیین شدت بیماری به کار می رود. در این مطالعه ارتباط بین یافته های رادیولوژیک وعلایم بیماران رینو سینوزیت را مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد وروش ها
در این مطالعه که در بیمارستان میلاد و به صورت توصیفی آیندهنگرانجام شد200 بیمار بیمار تحت سی تی اسکن سینوس قرارگرفتند.بیماران با شناسنامه ای که به طورآینده نگر طراحی شده بودبر اساس علائم بالینی ارزیابی شرنروسپس سی تی اسکن آنهابراساس Mackay sco ring systm - Lund درجه بندی شدند.داده ها براساس از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
از 198بیمار، 111(1/56%)بیمار دارای سی تی اسکن علامت دار بوده اند.(1< Mckay score - Lund).حساسترین علامت، احتقان بینی (4/78%)و اختصا صی ترین علامت، سرفه های مکرر(69%)بودهاند.ضریب کاپا برای احتقان بینیو ترشح از بینی171/.و181/.بوده است که نشان دهنده همگرایی ضعیف بین این علایم وسی تی اسکن مثبت می باشد.بیمارانی که از احتقان بینی و سرفه های مکرر رنج می بردندنسبت به آنهاکه رنج نمی بردنددارای سینوزیت شدید تری بر اساس Mckay score - Lund بوده اند.
بحث و نتیجه گیری
براساس این مطالعه، مشخص شد که ویژگی وارزش پیش گویی احتقان بینی و ترشح از بینی و سرفه های مکرر، مشخص تر از علائم دیگر بوده است. اطلاعات اضافه معتبر می تواندمارا در دست یافتن به راهنمایی برای بهبودی حساسیت وویژگی ابزارهای تشخیصی براساس علائم سینوزیت یاری کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1245
لینک کوتاه:
magiran.com/p603842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!