مقایسه طول بی دردی و تهوع و استفراغ بوپیواکائین همراه با بوپرونورفین با بوپیواکائین تنها در بی حسی نخاعی

چکیده:
سابقه و هدف
درد، تهوع و استفراغ بعد از عمل شایعترین مشکلات بیماران در اتاق ریکاوری و پس از آن می باشد. این مطالعه با هدف تعیین مدت زمان بی دردی و عوارض آن در استفاده از بوپیواکائین و لیدوکائین به همراه بوپرونورفین با بوپیواکائین تنها انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش کارآزمائی بالینی بر روی 187 نفر از بیماران 60-16 ساله مراجعه کننده به بیمارستانهای بابل که کاندید جراحی هرنیارافی و ارتوپدی اندام تحتانی بودند انجام شده است. بیماران به سه گروه تقسیم شدند، گروه اول 2 میلی لیتر لیدوکائین5% همراه 50 میکرو گرم بوپرونورفین، گروه دوم 2 میلی لیتر بوپیواکائین (5/0%) همراه 50 میکروگرم بوپرونورفین و گروه سوم 2 میلی لیتر بوپیواکائین (5/0%) تنها دریافت کردند. اطلاعات به دست آمده شامل سن، جنس، طول بی دردی بر اساسVisual-Analogue Scoreو تهوع و استفراغ و نیز خارش و احتباس ادراری بررسی و ثبت شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که زمان متوسط شروع درد در گروهی که تحت درمان با بوپیواکائین و بوپرونورفین (8 ساعت) قرار داشتند بیشتر از لیدوکائین و بوپرونورفین (8/5 ساعت) و بوپیواکائین تنها (4 ساعت) بوده است (001/0>p). همچنین مدت زمان شروع درد شدید (نیاز به مسکن) در گروه بوپیواکائین و بوپرونورفین (8/10 ساعت) بیشتر از گروه های دیگر (9/7 و 3/6 ساعت) بود (001/0>p). میزان تهوع و استفراغ بین گروه ها اختلاف معنی داری نداشت، اما خارش و احتباس ادراری در گروهی که تحت درمان با بوپیواکائین و بوپرونورفین قرار گرفتند بیشتر از سایر گروه ها بود (05/0>p).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که استفاده از ترکیب بوپیواکائین و بوپرونورفین موجب بی دردی طولانی تری شده است. لذا این ترکیب برای بی حسی نخاعی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p605483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!