بررسی میزان آگاهی، نگرش و رفتار زنان معلم شهر تهران درباره غربالگری سرطان پستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پستان، شایعترین سرطان در بین خانم ها است که در صورت تشخیص در مراحل اولیه قابل کنترل می باشد. هدف ما در این مطالعه تعیین میزان آگاهی زنان معلم شهر تهران درباره بیماری سرطان پستان و نیز آگاهی، نگرش و رفتار آنان درباره روش های غربالگری این بیماری بود.
مواد و روش ها
یک پرسشنامه خود ایفا ((Independent شامل خصوصیات دموگرافیک، اطلاعات پایه درباره سرطان پستان، معاینه پستان توسط خود فرد [(Breast Self Examination، (BSE]، معاینه بالینی پستان [(Clinical Breast Examination (CBE]، ماموگرافی، نگرش درباره روش های غربالگری فوق (با استفاده از Likert Scale) و رفتار آنان (با پرسش درباره دفعات و تناوب استفاده از این روش ها) طراحی شد. از معلمان مدارس مناطق مختلف تهران خواسته شد که این پرسشنامه را تکمیل کنند.
یافته ها
از بین 125 پرسشنامه توزیع شده، 77 نفر از معلمان (6/61 درصد) پرسشنامه را تکمیل کردند. دامنه سنی آنان بین 24 تا 54 سال با میانگین سنی 8/39 (انحراف معیار 0/8) بود. سطح تحصیلات بین 12 تا 18 سال با میانگین 4/15 سال بود. فقط سه نفر سن صحیح شروع BSE را می دانستند و 39 درصد اطلاع داشتند که این کار باید هر ماه انجام شود. 1/57 درصد افراد روش صحیح انجام BSE را می دانستند. 4 نفر (2/5%) سن صحیح و 9 مورد (7/11%) تناوب انجام CBE را می دانستند. سن مناسب برای شروع ماموگرافی و تناوب آن به ترتیب در 8/20 و 1/35 درصد موارد پاسخ داده شده بود. نگرش معلمان درباره استفاده از روش های غربالگری سرطان پستان در مجموع مثبت بود. 6/50 درصد افراد در طول دو سال گذشته BSE را اصلا انجام نداده بودند و 3/27 درصد این کار را فقط 2 تا 3 بار در سال انجام می دادند. 5/71 درصد افراد اصلا برای CBE مراجعه نکرده بودند و میانگین فواصل انجام CBE در کسانی که به این منظور به پزشک مراجعه کرده بودند، 5/16 ماه بود. 60 درصد افراد بالای 40 سال اصلا سابقه ماموگرافی نداشتند.
نتیجه گیری
هرچند سطح آگاهی معلمان درباره سرطان پستان و روش های غربالگری آن در حد متوسطی است و نگرش آنان در این باره مثبت است، اکثر آنان این روش ها را بکار نمی بندند. نتایج این مطالعه لزوم توجه بیشتر به روش های غربالگری را آشکار می سازند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p610404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!