تجربه 7 ساله استفاده از شریان رادیال در بای پس کرونر در مرکز قلب شهید رجایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
میزان باز بودن گرافت شریان رادیال، در بای پس کرونر، حدود 80% در طی 7 سال می باشد. هر چند در مقالاتی، نتایج بهتر از این میزان، در موارد تنگی قابل توجه درقسمت پروکسیمال با ران-آف (Run-Off) خوب گزارش شده است. استفاده از شریان رادیال در سیستم چپ عروق کرونر، با ران آف خوب، شرط اصلی برای باز ماندن شریان رادیال می باشد، و در چنین مواردی میزان باز ماندن گرافت بیشتر از مقدار ذکر شده در بالا است. در مطالعه زیر نتایج کوتاه مدت و میان مدت استفاده از شریان رادیال در طی 7 سال مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
از سال 1378 الی 1385، تعداد 308 ببمار بای پس کرونر که شریان رادیال در آنها استفاده شده بود، مورد بررسی قرار گرفته است. قبل از برداشتن شریان رادیال تست آلن در همه بیماران انجام می شد. متوسط زمان پیگیری این بیماران 2/6±21ماه بود. نتایج کوتاه مدت و میان مدت استفاده از شریان رادیال و همچنین عوارض در این عده بررسی گردید.
یافته ها
تعداد 308 بیمار (240 مرد و 68 زن) در این مدت وجود داشت، که حداقل یک (286 نفر) یا دو (22 نفر) آناستوموز دیستال با استفاده از شریان رادیال در آنها انجام شده بود. متوسط سن بیماران 8/4+55 (26 تا 78) سال بود. حدود 96% اعمال جراحی الکتیو و 4% اورژانس بود. متوسط تعداد گرافت 5/3 گرافت در هر بیمار بود، در 18% بیماران تنها گرافت های شریانی استفاده شده بود. موربیدیتی این بیماران عبارت بود از: خونریزی منجر به جراحی مجدد در 2/2%، MI پس از عمل در 2/3%، پارستزی در دست در 10%، آبسه ناشی از بخیه در 5/3 %. متوسط زمان کلامپ آئورت 9+46 دقیقه و متوسط زمان پمپ 11+85 دقیقه بود. مرگ و میر بیمارستانی 6/0% (2 بیمار) بود که در یکی مستقیما مربوط به عارضه برداشتن شریان رادیال بود. در خلال پیگیری همه بیماران زنده بوده، حوادث قلبی نداشته، و عملکرد قلبی خوبی داشته اند.
نتیجه گیری
نتیجه کوتاه مدت و میان مدت استفاده از شریان رادیال خوب بوده و توصیه به استفاده از این گرافت در عمل جراحی بای پس کرونر را توصیه می نماییم. پیشنهاد می شود مطالعات آنژیوگرافیک جهت بررسی میزان باز بودن گرافت ها نیز انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p610479 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!