تاثیر اگزوتوکسین A باکتری پسودوموناس آئروژینوزا بر شمارش گلبول های سفید درموش و مقایسه آن با بیماران سوختگی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
باکتری پسودوموناس آئروژینوزا باسیل گرم منفی بوده که در طبقه بندی عضو خانواده پسودوموناسیه می باشد. این باکتری به بسیاری از آنتی بیوتیک ها و مواد ضدعفونی کننده شیمیایی مقاوم است وشایع ترین عامل ایجاد عفونت بیمارستانی در بیمارانی است که مدت 10 روز یا بیشتر در بیمارستان بستری شده اند. این باکتری در بیماران سوختگی به صورت حاد سبب عفونت شده و موجب یکی از خطرناکترین و کشنده ترین عفونت های خونی به وسیله باکتری های گرم منفی می شود. این باکتری دارای اگزوتوکسین Aبوده که با تاثیربر فاکتور طویل سازی پروتئین II موجب توقف پروتئین سازی شده وباعث مرگ سلول ها می شود، همچنین با تاثیر روی گلبول های سفید وتغییر درعملکرد وتعداد آنها موجب نقص در سیستم ایمنی بیماران به خصوص بیماران سوختگی عفونی شده می شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر اگزوتوکسین A باکتری پسودوموناس آئروژینوزا بر شمارش گلبول های سفید درموش و مقایسه آن با بیماران سوختگی بود.
مواد وروش ها
پژوهش حاضر یک تحقیق تجربی می باشد که درسال 1384 در بیماران سوختگی بستری در بیمارستان قطب الدین شیراز انجام شد. از بیماران سوختگی عفونی نمونه زخم گرفته شد و مواردی که دارای عفونت با باکتری پسودوموناس آئروژینوزا بودند وارد مطالعه شدند. از بیماران ذکر شده نمونه خون جهت شمارش گلبول های سفید و تفکیک آنها گرفته شد. در این مطالعه از 100 فرد دارای سوختگی بدون عفونت شامل 50 مرد و50 زن نیز خون گیری و گلبول های سفید آنها شمارش شد. باکتری سوش توکسژنیک در محیط مایع کشت شده و بعد از 48 ساعت انکوباسیون سانتریفوژ ومایع رویی آن جهت تخلیص اگزوتوکسینA مورد استفاده قرارگرفت، پس از تخلیص میزان پروتئین آن، معادل1/0میکروگرم برمیلی لیتر جهت تزریق به موش تنظیم گردید. به 50 سر موش سوری اگزوتوکسین فوق به روش درون رگی و به میزان 1/0میلی لیتر تزریق و پس از انکوباسیون های متفاوت از آنها خون گیری وشمارش گلبول های سفید انجام گرفت. شمارش گلبول های سفید جهت 10 سر موش سوری نرمال به عنوان شاهد نیز انجام گرفت. داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار SPSS وآزمون های آماری تی زوجی و تی مستقل تجزیه وتحلیل گردید.
یافته ها
شمارش گلبول های سفید در موش چالش شده با اگزوتوکسین A کاهش معنی داری نسبت به شمارش در موش های نرمال نشان داد(05/p<). شمارش گلبول های سفید در مجموع بیماران عفونی نیز نسبت به شمارش در 100 نمونه افراد طبیعی کاهش معنی داری نشان داد(029/0p<). در تفکیک گلبول های سفید بیشترین کاهش مربوط به گلبول های سفید چند هسته ای بود.
نتیجه گیری
در این مطالعه نشان داده شد که عفونت با باکتری پسودوموناس آئروژینوزا مولد اگزوتوکسین A موجب کاهش گلبول های سفید بیماران سوختگی وهمچنین در موش های چالش شده با اگزوتوکسین A می شود، که تاثیر کاهنده این سم بر تعداد گلبول های سفید در شرایط بدن را نشان می دهد، همچنین می توان نتیجه گرفت که باکتری عامل عفونت در بیماران مورد تحقیق سوش توکسیژنیک مولد اگزوتوکسین A می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p613928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!