مقایسه دیدگاه دانشجویان و پرسنل پرستاری بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد نقش پرسنل پرستاری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
آموزش بالینی مهمترین بخش آموزش پرستاری محسوب می شود، به طوریکه از آن به عنوان قلب آموزش پرستاری یاد می کنند. آموزش پرستاری تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که از جمله این عوامل، پرسنل پرستاری بیمارستانهای آموزشی می باشد، لذا بررسی و مقایسه دیدگاه دانشجویان و پرسنل پرستاری بیمارستانهای آموزشی در مورد نقش پرسنل پرستاری درآموزش بالینی دانشجویان پرستاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
هدف
این مطالعه با هدف مقایسه دیدگاه دانشجویان پرستاری و پرسنل پرستاری در مورد نقش پرسنل پرستاری درآموزش بالینی دانشجویان پرستاری انجام شده است.
روش کار
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی– مقایسه ای بوده و در آن 115 دانشجوی کارشناسی پرستاری و 190 پرستار دارای مدرک کارشناسی، شرکت نموده و روش نمونه گیری سرشماری بوده است. ابزار این پژوهش، پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود. بخش اول ابزارمربوط به اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم(مشتمل بر24 عبارت) در برگیرنده ابعاد مختلف نقش پرسنل پرستاری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کای دو) استفاده گردیده است.
نتایج
به طور کلی نتایج پژوهش موید این مطلب است که اکثر(3/98 %)دانشجویان پرستاری و اکثر(99 %)پرسنل پرستاری دیدگاه موافق و کاملا موافق در مورد نقش پرسنل پرستاری درآموزش بالینی دانشجویان پرستاری دارند و این در حالی است که 7/1 درصد دانشجویان پرستاری و 1 درصد پرسنل پرستاری دیدگاه مخالف در این مورد دارند و هیچ یک از آنان دیدگاه کاملا مخالف نداشتند. در ضمن دیدگاه دو گروه دانشجویان پرستاری و پرسنل پرستاری از نظر میزان موافقت در مورد نقش پرسنل پرستاری در آموزش بالینی با یکدیگر متفاوت بود(000/0 = P).
نتیجه گیری نهایی: از یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که دیدگاه پرسنل پرستاری در زمینه نقش خود در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری در چهار بعد ایجاد انگیزه یادگیری در دانشجویان پرستاری، حمایت دانشجویان، ایجاد مفهوم از خود حرفه ای در دانشجویان و تطابق دانش تئوری و عمل بالینی با دیدگاه دانشجویان پرستاری در این ابعاد متفاوت بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p614051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!