بررسی بیان ژن های Snail در سرطان پروستات

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سرطان پروستات (PCa) دومین بدخیمی مرسوم در مردان در سراسر جهان است. Snail و Slug، تنظیم کنندگان اصلی فرآیند تغییر اپیتلیال مزانشیمال (EMT)، ژن هایی هستند که عملکرد آنها به طور اساسی تنظیم حرکت سلولی و فراهم نمودن ویژگی های بقا برای سلول ها است.
مواد و روش ها
در مطالعه ی مورد شاهد حاضر، محتوای RNAی کل از بافت های طبیعی و سرطانی پروستات استخراج گردید و جهت تولید cDNA مورد استفاده قرار گرفت. cDNA تولید شده جهت کمی نمودن بیان ژن های Snail با استفاده از روش Real-Time PCR مورد استفاده قرار گرفت؛ بدین صورت که با استفاده از رقت های پی در پی cDNA تولید شده، منحنی استاندارد رسم گردید و سپس بر اساس اطلاعات به دست آمده، میزان بیان ژن ها و بازدهی واکنش Real-Time PCR تعیین گردید. نتایج حاصل با استفاده از Student t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
در این مطالعه، بیان ژن های Snail با بازدهی 82/1 در نمونه های بافتی پروستات تعیین گردید. یافته های این مطالعه نشانگر آن است که هر دو ژن در بافت های طبیعی و سرطانی بیان می شوند و تفاوت معنی داری از حیث بیان این ژن ها در میان نمونه های سرطانی و طبیعی دیده نمی شود (p=0.35 برای ژن Snail و p=0.06 برای ژن Slug).
نتیجه گیری
بیان غیرمتمایز ژن های Snail در بافت پروستات ممکن است بیانگر هتروژنی در بیان این ژن ها باشد. این هتروژنی در بیان ژن ها می تواند بیانگر پویایی و عدم پایایی تغییر اپیتلیال به مزانشیمال در طی پیشرفت و متاستاز تومور باشد. به علاوه، احتمال دارد خاستگاه بیان ژن های Snail در نمونه های مورد مطالعه، سلول هایی به جز سلول های توموری باشند. بنابراین، جهت بررسی دقیق میزان بیان این ژن ها در سرطان پروستات استفاده از سلول های توموری جدا شده با استفاده از Laser microdissection بسیار مفید و سودمند به نظر می رسد
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p615771 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!