مقایسه ی سطح پلاسمایی پراکسیداسیون لیپیدی، هموگلوبین گلیکوزیله،CRP د یا نهای کونژوگه وکمی در مردان سیگاری و غیرسیگاری

پیام:
چکیده:
مقدمه

استعمال سیگار یکی از مه مترین معضلات بهداشتی بشر در سا لهای اخیر است. گرچه مطالعات بسیاری در زمین هی آثار شوم ترکیبات موجود در دود سیگار انجام گرفته ولی هنوز روندهای پاتوفیزیولوژیک، بیولوژیک و فیزیکوشیمیایی صدمات حاصل به خوبی شناخته نشده است. تعیین سطوح پلاسمایی لیپید هموگلوبین گلیکوزیل هی خون، (CDs) د یا نهای کنژوگه، (MDA) هیدروپراکساید، مالو ند یآلدئید کمی، در مردان سیگاری و غیرسیگاری م یباشد. (C-Reactive Protein (CRP و (HbA1C)

روش ها

در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 50 مرد سیگاری و 50 مرد غیرسیگاری شرکت داده شدند. روش کلسترول تام، (TG) تر یگلیسرید، (FBS) نمون هگیری به صورت آسان بود. آزمایشات قندخون ناشتاکمی انجام شد. داده ها از طریق آزمون های آماری CRP، HbA1C، MDA، CDs، Chl T))تجزیه و تحلیل شد. t-test و ANOVAMDA در گروه سیگاری بالاتر از غیرسیگار ی ها بود که برای HbA1C و CDs، MDA

یافته ها

سطوح پلاسمایی اختلاف معن یداری به CDs اختلاف معن یدار بود ولی در مورد (P = 0/001) HbA1C و برای (P = 0/01) 0 میکرومول بر /83 ± 0/ 1 و در غیرسیگار ی ها 44 /09 ± 0/ در سیگار ی ها 47 MDA دست نیامد. میانگین 7 درصد بود. /29 ± 1/ 8 و در غیرسیگاری ها 2 /13 ± 1/ در افراد سیگاری 42 HbA1C لیتر و میانگین3 میل یگرم بر / 8 میل یگرم بر دس یلیتر و در افراد غیرسیگاری 357 / کمی در افراد سیگاری 653 CRP میانگین.(P = 0/ دسیلیتر بود که اختلاف معنی داری داشتند (001

نتیجه گیری

نتایج بهدست آمده در این مطالعه بیانگر تسریع در تشکیل پراکسیدا نهای چرب ی های خون و در نتیجه تشدید آثاردر افراد سیگاری بالاتر HbA1C سوء این مواد بر دیوار هی عروق در افراد سیگاری م یباشد. میانگین هموگلوبینکمی، که بیا نگر ایجاد التهاب م یباشد، به طور معن یدار CRP از غیرسیگار ی ها بود. همچنین از آن جا که میزان در افراد سیگاری افزایش یافته بود، سیگار میتواند در افزایش آترواسکلروز نقش داشته باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
115
لینک کوتاه:
magiran.com/p616959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!