بررسی سلامت روان در بیماران مبتلا به ام.اس در استان مازندران در سال 1386

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
شایع ترین علت ناتوانی ناشی از بیماری های نورولوژیک، ام.اس است که با کاهش سرعت انتقال پیام عصبی، مشکلات متعدد جسمانی، روانی، اختلال در عملکرد اجتماعی و خانوادگی همراه است. لذا این مطالعه با هدف تعیین سلامت روانی بیماران مبتلا به ام.اس در استان مازندران انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش بیماران مبتلا به ام.اس استان مازندران بودند و روش نمونه گیری تصادفی بود. نمونه پژوهش 134 نفر از بیماران مبتلا به ام.اس بودند که از بین 700 بیمار تحت پوشش انجمن ام.اس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات زمینه ای و پرسشنامه استاندارد 28 سؤالی GHQ بود که توسط مددجویان تکمیل گردید.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که9/17 درصد بیماران ام اس مشکلات جسمانی شدید و 8/38 درصد مشکل شدید اجتماعی داشتند. همچنین افسردگی و اضطراب شدید به ترتیب در 2/11 درصد و 9/14 درصد بیماران مشاهده شد. براساس نتایج حاصل از پژوهش، آزمون آماری شفه ارتباط بین سلامت روان و سطح تحصیلات را معنی دار نشان داد. هم چنین که آزمون آماری t تک نمونه ارتباط بین سلامت روانی در 4 بعد را با بیماری ام.اس معنی دار نشان داده است.
استنتاج
با توجه به اختلال در سلامت روانی بیماران مبتلا به ام.اس و وجود مشکلات جسمانی،اجتماعی، اضطراب و افسردگی در گروهی از این بیماران، پیشنهاد می شود از آموزش، مشاوره و حمایت های روانی جهت کمک به این بیماران استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p617950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!