شیوع سوءمصرف قطره های بی حس کننده موضعی چشمی در بین جوشکاران شهر کرمان در سال1386

پیام:
چکیده:
مقدمه
استفاده نابجا از قطره های بی حس کننده موضعی چشمی باعث ایجاد عوارض چشمی جدی می شود. اطلاع از میزان شیوع سوءمصرف این داروها در بین گروه های شغلی پرخطر نظیر جوشکاران و تراشکاران در اتخاذ راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از سوءمصرف داروها ضروری است. لذا این مطالعه به منظور بررسی میزان سوءمصرف داروها در بین جوشکاران شهر کرمان انجام شد.
روش کار
این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی و با پرسشگری از جامعه مورد نظر انجام گردید. 390 نفر از جوشکاران صنف درب و پنجره ساز به طور تصادفی انتخاب و در محل کار آنها پرسشگری انجام گردید و اطلاعات به دست آمده با نرم افزار 5/11 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در مجموع 314 نفر (5/80%) اظهار داشتند که هنگام برق زدگی از قطره تتراکائین استفاده می کنند که 295 نفر (9/93%) از آنان از قطره های بی حسی موضعی به طور مکرر استفاده کرده بودند. عدم انجام اقدام درمانی توسط پزشک، هزینه بالای مراجعه به پزشک، بهبودی خود بخودی و نداشتن وقت کافی برای مراجعه به پزشک از دلایل مهم عدم مراجعه به پزشک بودند. در کل 216 نفر (3/69%) اطلاع از مؤثر بودن دارو را از همکاران یا استاد کار خود، 85 نفر (2/27%) از پزشک، 51 نفر (3/16%) از کارکنان داروخانه و 9نفر (9/2%)از اعضاء خانواده خود کسب کرده بودند. در گروه افراد بی سواد تنها 50%، در سطوح تحصیلات بالاتر بین 87-70% و کسانی که سطح تحصیلات بالاتر از دیپلم داشتند 100% از تتراکائین استفاده می کردند (05/0P<). 303 نفر (4/97%) دارو را از داروخانه بدون نسخه، 12نفر (9/3%) از داروخانه با نسخه، 4 نفر(3/1%) از همکار خود و 1 نفر (3/0%) از مطب یا درمانگاه تهیه کرده بودند.
نتیجه گیری
شیوع بالای استفاده از قطره های بی حس کننده موضعی چشم در بین جوشکاران و احتمالا مشاغل مشابه و از طرفی شیوع بالاتر در بین افراد تحصیل کرده تر، تجویز این داروها توسط پزشکان عمومی و عرضه آنها بدون نسخه پزشک در داروخانه ها لزوم برنامه ریزی جدی تر به منظور بالا بردن و اصلاح سطح آگاهی افراد نسبت به عوارض خطرناک این داروها و ممنوعیت فروش بدون نسخه را می طلبد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
174
لینک کوتاه:
magiran.com/p620114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!