تعیین اثرات ماکروسکوپیک کیوی بر التیام زخم در مدل حیوانی موش رت (پیدایش داروی جدید دردرمان زخم های مزمن و عمیق)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
میوه کیوی (Actinidia Deliciosa) در آماده سازی گوشت جهت مصارف آشپزی بکار می رود. این ماده به سرعت و بطور مؤثری باعث نرم شدن و حتی له شدن گوشت می گردد. مشاهد این اثر و عدم وجود تحقیقات و مطالب منتشر شده در این مورد ما را بر آن داشت تا با انجام این تحقیق در محیط آزمایشگاه بر روی حیوانات از اثر بخشی آن آگاهی یابیم.
مواد و روش ها
35 موش آزمایشگاهی نر در سه گروه آزمایش G1، شاهد G2 و شاهد G3 مورد بررسی قرار گرفتند. تحت بیهوشی عمومی، سوختگی محدود درجه 3 در ناحیه پشت هر سه گروه بصورت یکسان ایجاد شد. گروه آزمایش به وسیله عصاره کیوی و گروه کنترل به وسیله ماده بدون کیوی روزانه پانسمان گردید و بصورت هفتگی زخم ها معاینه و از آنها فتوگرافی تهیه شد. در روز بیستم مطالعه بیوپسی از لبه زخم های گروه های G1 و G2 برداشته شده و تمام موش های در گروه های G1 و G2 به روش استاندارد معدوم گردید. پنج موش در گروه G3 تا پایان جدا شدن Scab نگهداری شدند.
یافته ها
در گروه آزمایش، اسکار در تمامی موش ها به طور کامل کنده شده بود، حال آنکه در گروه کنترل فقط دو عدد از موش ها فاقد اسکار بودند و این از لحاظ آماری معنی دار بوده است (P <0.001). میانگین سطح مقطع زخم در گروه آزمایش mm2 80938/88±3869/212 و در گروه کنترل mm2 6967/140±4749/388 بود که این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار بود.(P<0.001) به این ترتیب سطح مقطع زخم در هر دو گروه مورد آزمایش بطور معنی داری نسبت به گروه کنترل کمتر بود. در گروه G3 پوست زخم ها بین روز های 30 الی 42 بطور خودبخودی از بستر زخم ها جدا شدند، حال آنکه این اتفاق در گروه آزمایش قبل روز بیستم انجام پذیرفت. در بررسی پاتولوژیک تفاوت مهمی در بین دو گروه وجود نداشت. (P < 0.05)
نتیجه گیری
دبریدمان، ایجاد اپیتلیوم جدید و انقباض زخم در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل سریعتر و بهتر بوده است به دنبال دبریدمان آنزیماتیک سریع، بهبود زخم پیشرفت مناسبی داشته است و هیچ اثری از تخریب بافت سالم وجود نداشته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p624192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!