مقایسه اثر پتیدین تزریقی و بوپرنورفین زیرزبانی در کاهش درد پس از جراحی های کولورکتال در بیمارستان حضرت رسول اکرم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اثرات جسمی و روانی ناخوشایند درد پس از اعمال جراحی و لزوم در اختیار داشتن دارویی مؤثر و کم عارضه که به راحتی قابل استفاده و در دسترس باشد، مطالعه ای با هدف مقایسه اثر بوپرنورفین زیرزبانی با پتیدین تزریقی در کاهش درد بعد از اعمال جراحی کولورکتال انجام شد.
مواد و روش ها
بیمارانی که در بخش جراحی بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)، تحت جراحی های الکتیو کولورکتال قرار گرفته بودند، به صورت تصادفی، به یکی از دو گروه دریافت کننده بوپرنورفین زیر زبانی (به صورت قرص های 4/0 میلی گرمی) یا پتیدین عضلانی (دوزهای میلی گرمی) اختصاص داده شدند. شدت درد بیماران و تغییرات آن، با استفاده از مقیاس دیداری [Visual Analogue Scale (VAS)] مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین عوارض جانبی داروها و میزان رضایتمندی بیماران از نحوه کنترل درد مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
شدت درد که در اتاق ریکاوری در 2 گروه تفاوت ارزشمندی نداشت. در اندازه گیری های بعدی همواره در گروه دریافت کننده بوپرنورفین زیرزبانی کمتر از گروه دریافت کننده پتیدین تزریقی بود. آزمون ویژه اندازه گیری های مکرر (Repeated Measures ANOVA)، نشان دهنده اثر معنی دار گروه مداخله بر شدت درد بیماران بود (P<0.001). میزان بروز عوارض جانبی در 2 گروه اختلاف آماری معنی دار نداشتند (P>0.05). رضایت مندی بیماران در گروه دریافت کننده بوپرنورفین زیرزبانی بیشتر از گروه دریافت کننده پتیدین تزریقی بود (P<0.001).
نتیجه گیری
به نظر می رسد بوپرنورفین زیرزبانی در کنترل درد بعد از عمل در بیماران، دارویی مؤثر و کم عارضه است و اثر بخشی آن از پتیدین تزریقی بیشتر است، با توجه به روش راحت تر تجویز آن، توصیه می شود در کنترل درد پس از اعمال جراحی های کولورکتال مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p624194 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!