بررسی واکنش جوانه زنی بذر زنیان، رازیانه و شوید به پتانسیل های اسمزی و ماتریک ناشی از کلرید سدیم و پلی اتیلن گلایکول 6000 در دماهای مختلف

چکیده:
به منظور بررسی واکنش جوانه زنی بذر سه گیاه دارویی زنیان، رازیانه و شوید به پتانسیل های اسمزی ناشی از کلرید سدیم و پلی اتیلن گلایکول 6000 در دماهای مختلف، دو آزمایش جداگانه بصورت فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی با سه تکرار در محیط کنترل شده به اجراء درآمد. دماهای این آزمایش 5، 10، 15، 20، 25، 30 و 35 درجه سانتیگراد بود. سطوح پتانسیل اسمزی نیز عبارت بود از: 0، 5/0-، 1- و 5/1- مگا پاسکال. نتایج این تحقیق نشان داد که تاثیر گونه، دما و پتانسیل اسمزی و نیز اثرات متقابل گونه و دما با هر یک از پتانسیل های اسمزی معنی دار بود. با افزایش شدت تنش سرعت و درصد جوانه زنی و نیز طول ریشه چه وساقه چه در تمامی گونه ها کاهش یافت. بالاترین درصد جوانه زنی در 15 درجه و بیشترین سرعت جوانه زنی، طول ریشه چه و طول ساقه چه در 20 درجه سانتیگراد مشاهده شد. در بین گونه ها بذر زنیان بیشترین و بذر شوید کمترین مقاومت را نسبت به تغییرات دما و پتانسیل اسمزی نشان دادند. تنش خشکی نسبت به تنش شوری تاثیر منفی شدیدتری بر سرعت و درصد جوانه زنی داشت به طوری که در پتانسیل 5/1- مگاپاسکال خشکی هیچگونه جوانه زنی مشاهده نشد ولی طول ریشه چه و طول ساقه چه در شرایط تنش شوری کاهش بیشتری از خود نشان دادند. درصد کاهش طول ساقه چه نسبت به ریشه چه در هر دو شرایط تنش خشکی و شوری بیشتر بود که نشان دهنده حساسیت بیشتر این صفت می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
207
لینک کوتاه:
magiran.com/p624516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!