مقایسه یافته های سونوگرافیک و MRI در ناهنجاری های جنینی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

در حال حاضر سونوگرافی روش تشخیصی انتخابی، در تصویربرداری از جنین است این روش تشخیصی در الیگوهیدرآمنیوس، چاقی مادر و آنومالی های پیچیده جنین محدودیت دارد و سعی بر آنست که از MRI به عنوان روش مکمل استفاده شود؛ زیرا MRI روشی با قدرت تمایز بالا می باشد که قادر به ایجاد تصاویر کامل از جنین، جفت و رحم مادر در مقاطع مختلف است.

مواد و روش ها

این مطالعه در سال های 86-84 در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری به شیوه بررسی موارد صورت گرفت. در ابتدا کلیه خانم های باردار با سن حاملگی بالای 20 هفته توسط یک رادیولوژیست تحت سونوگرافی قرار گرفتند، سپس افرادی که آنومالی جنین در آنها مشاهده شد تحت MRI قرار گرفتند و کلیشه های MRI توسط رادیولوژیست دیگر، بدون اطلاع از نتایج سونوگرافی تفسیر شد، پس از تولد نیز بررسی مجدد به عمل آمد. در نهایت یافته های سونوگرافی و MRI با هم مقایسه شدند.

یافته ها

آنومالی هایی مشاهده شده در این مطالعه شامل: آنومالی های سیستم عصبی 47 درصد، آنومالی های دستگاه ادراری 39 درصد وآنومالی های دستگاه گوارش و جدار شکم 14 درصد بود.

استنتاج

در مجموع در 8/60 درصد موارد، یافته های سونوگرافی و MRI تقریبا برابر بود. در 6/8 درصد یافته های سونوگرافی بیشتر از MRI و در 4/30 درصد از موارد MRI چند یافته بیشتر نسبت به سونوگرافی نشان داده است. می توان نتیجه گرفت MRI به عنوان مکمل سونوگرافی در تشخیص آنومالی های جنینی عمل می کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p626865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!