مقایسه پروتئین های سیتوپلاسمی جدایه های فوزاریوم سولانی بدست آمده از هوا و منابع غذایی مناطق مختلف ایران به روش SDS-PAGE

چکیده:
طبق تحقیقات انجام شده گونه های مختلف قارچ فوزاریوم در منابع غذایی به خصوص بر روی محصولات کشاورزی مانند کنجاله پنبه، شلتوک برنج، سیب زمینی و گندم به خوبی رشد می کند، همچنین با پراکنده شدن کونیدی های آن در هوا و استنشاق آنها توسط انسان و حیوان، می تواند به عنوان پاتوژن، ساپروفیت یا آلرژن عمل کند. فوزاریوم سولانی به عنوان قارچ ساپروفیت خاک دارای ترکیبات آنتی ژنیک در دیواره و سیتوپلاسم کونیدی و هایف می باشد که جهت تشخیص و آلرژی درمانی از این متابولیت های قارچی استفاده می شود. هدف اصلی از این تحقیق دستیابی به پروتئین های سیتوپلاسمی جدایه های فوزاریوم سولانی تحت مطالعه وارزیابی تفاوت ها و اشتراکات آن ها از نظر آنتی ژن های مذکور می باشد.
در مطالعه حاضر تعداد 12 نمونه از فوزاریوم سولانی های جدا شده با منشاء هوا و غذای انسانی مناطق مختلف ایران که در کلکسیون بخش قارچ شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نگه داری می شد با استفاده از روش انجماد و ذوب کردن و روش مکانیکی خرد گردید و پس از سانتریفوژ کردن در دور بالا، مایع رویی که حاوی اکثر پروتئین-های سیتوپلاسمی است با استفاده از SDS-PAGE مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج نشان داد که 12 جدایه فوزاریوم سولانی دارای باندهای مشترک و غیرمشترک پروتئینی می باشند و برخی از جدایه ها نیز دارای باندهای پروتئینی اختصاصی می-باشند، از جمله باندهای 87، 40، 108 کیلودالتون که به ترتیب اختصاصی جدایه های شماره 3، 4 و 10 بودند. باندهای 24 و 32 کیلو دالتونی در تمامی جدایه ها مشاهده شد.
همچنین طبق مقایسه ای که با دو سویه استاندارد 3317 UAMH1 و 7419UAMH انجام شد مشاهده گردید که باند 24 کیلو دالتونی اختصاصی جدایه های بومی ایران می باشد ولی باند 32 کیلو دالتونی در سویه های استاندارد نیز حضور داشت. بنابراین پیشنهاد می شود جهت اهداف تشخیص، تهیه واکسن و آلرژی درمانی از آنتی ژن های اختصاصی بومی فوزاریوم سولانی توسط محققین استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p628199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!